Ang. Försäkringar veteranbilar.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Swecap »

Frågar alla er som har koll.
Vilka lösningar har ni gort för att få det så billigt som möjligt.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Neblade »

För min del är det enkelt! :)
Bilen står ju bara i garaget och en garageförsäkring är ju nästan gratis! :shifty:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Glenn »

Är det verkligen en veteranbil du vill försäkra ? ..veteranbil är lite beroende på definition antingen av årsmodell 1950 eller äldre (vägverkets definition), tillverkad 1918 eller tidigare (FIVA's definition) eller äldre än 30 år (diverse organisationer)

Om man är med i en MHRF-ansluten klubb så är det ju i princip gratis, fast då gäller det att hitta en sådan klubb dock. (Gäller att det är en klubb för bilen i fråga också, det duger inte att vara med i annan MHRF-klubb som jag är)

Bilsport-MC "super classic" är en annan variant, om nu bilen är från 1965 eller tidigare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av SHySwe »

Min rolla -73 är halvförsäkrad som en vanlig bil.
Då är det tillåtet att låta den följa med på jobbet, blankare fälgar spelar ingen roll osv.
TryggHansa ca 1400/år. Helt ok för mej.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Glenn »

Ja, ska man gå på MHRF så ska ju fordonet vara i originalskick.

Bilsport-MC tillåter afaik tidstypiska modifieringar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Lucifer88
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 18:41:03
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 78

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Lucifer88 »

OM du vill ha en billig trafikfösäkring på din veteranbil så gå in på www.Atava.se

Skit bra betalar inte mkt för min corolla 78 de har riktigt billigt .. polarn min betala 48o kr om året för sin :D .. där har du helförsäkring o halv .. bara välja billigare ställe hittar du inte :D
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Hornlund »

Lucifer88 skrev:OM du vill ha en billig trafikfösäkring på din veteranbil så gå in på http://www.Atava.se

Skit bra betalar inte mkt för min corolla 78 de har riktigt billigt .. polarn min betala 48o kr om året för sin :D .. där har du helförsäkring o halv .. bara välja billigare ställe hittar du inte :D
Så länge inget händer, må det vara billigt. Men atava har jag inte upplevt något bra bemötande ifrån, de kanske har skärpt sig? Det törs jag inte uttala mig om.

Men vad är det för bil du tänkt försäkra? Om det är en värdefull bil, skulle jag satsat på en entusiastförsäkring.
Om du bara vill köra billigt, och struntar i ev. ersättningsfrågor kan säkert ovanstående alternativ vara bra!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Glenn »

bortsett från alla problem folk verkar ha med atava så har dom varit dyrare än andra bolag på exakt ALLA bilar jag har kollat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av Fabian »

Atava ligger oftast 5% under andra försäkringbolag när det gäller bilar från 200talet på mig (dvs under 10kkr). men man får vad man betalar för, dålig service och svårt att få rätt. vill man ta den fajten som behövs när det händer något, eller bara har försäkring för att det är lagkrav så är atava ett alternativ.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Ang. Försäkringar veteranbilar.

Inlägg av SHySwe »

Testade Atava:s priser.
Inte blev det 480 precis...
1000 mil, ingen vagnskada blev 982/år.
Jämfört med TH som vill ha 1400 för halvförsäkring och alltid funkat bra för mej.

Men även om man kan spara 100 spänn i månaden, är det värt det den gången du blir påbackad utanför macken? Där du köper korv och godis för mer än 100 i veckan? Bara en tanke?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar