Ja nu tänkte jag ju på t16 (85-89?)
Det finns ju GT, GT-R och GT-I men vad är skillnaden på de olika?
Gti är väl direktinsprutning men mer än så vet jag inte.
Så vore sjysst om nån kunde förklara
Mvh
Skillnad på olika modeller (GT,GTI,GTR)
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4792
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Skillnad på olika modeller (GT,GTI,GTR)
Finns ju en TC också, twincam, den döptes väl om till GTi sen när GTi-vågen kom.
Alla T16 har vad jag vet insprutning, för alla har väl S-motor ? ..senare celicor finns ju även med A-motor men den är ju också insprutad.
Finns verkligen T16 som GT eller GTR ?
Senare modeller, T20 iaf, heter ju inte GTi längre utan GT, och den klenare ST.
Detta är dock svenska eller europeiska modellbeteckningar, japanerna brukar namnge annorlunda på hemmarknaden,
vad det gäller T20 så heter modellerna tex SS/SS-II/SS-III osv, på T16 som du har vet jag inte.
(Samma med rallyversionen, ST165/185/205) som heter "GT-Four", "Alltrac turbo" eller "Turbo 4WD" beroende på marknad.)
Alla T16 har vad jag vet insprutning, för alla har väl S-motor ? ..senare celicor finns ju även med A-motor men den är ju också insprutad.
Finns verkligen T16 som GT eller GTR ?
Senare modeller, T20 iaf, heter ju inte GTi längre utan GT, och den klenare ST.
Detta är dock svenska eller europeiska modellbeteckningar, japanerna brukar namnge annorlunda på hemmarknaden,
vad det gäller T20 så heter modellerna tex SS/SS-II/SS-III osv, på T16 som du har vet jag inte.
(Samma med rallyversionen, ST165/185/205) som heter "GT-Four", "Alltrac turbo" eller "Turbo 4WD" beroende på marknad.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- albinoeke
- Inlägg: 56
- Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
- Bilmodell: Corolla ae92 liftback
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): sverige
Re: Skillnad på olika modeller (GT,GTI,GTR)
Jag tror twincam och GT är samma. (jag har GT)Glenn skrev:Finns ju en TC också, twincam,
Finns verkligen T16 som GT eller GTR ?
men tänkte då på japanerna som sålde t16 som "Gt-r"
Motorkoden för deras är 3sgelU medans svenska (resten av världen?) är 3sgeLC
nån snubbe på youtube skrev "The R is a JDM model with no Exhaust Gas Recycling (EGR)" och att det va nån skillnad på interiören.
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
- Årsmodell: 0
Re: Skillnad på olika modeller (GT,GTI,GTR)
albinoeke skrev: ↑ons 27 apr 2016, 09:15:56Jag tror twincam och GT är samma. (jag har GT)Glenn skrev:Finns ju en TC också, twincam,
Finns verkligen T16 som GT eller GTR ?
men tänkte då på japanerna som sålde t16 som "Gt-r"
Motorkoden för deras är 3sgelU medans svenska (resten av världen?) är 3sgeLC
nån snubbe på youtube skrev "The R is a JDM model with no Exhaust Gas Recycling (EGR)" och att det va nån skillnad på interiören.
Vad jag vet så var LCD display optional på GT och GT-R i Japan.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 12 sep 2020, 02:36:13
- Bilmodell: Corona RT104 18R
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
Re: Skillnad på olika modeller (GT,GTI,GTR)
Om jag minns rätt för svenska modeller:
ST = Basmodellen med 87hk förgasarmotor, togs inte in till Sverige
GT = GT-S modeller utan katalysator
GT-i 16 = GT-S modeller med katalysator
GT-R = högre utrustningsnivå i Japan.
ST = Basmodellen med 87hk förgasarmotor, togs inte in till Sverige
GT = GT-S modeller utan katalysator
GT-i 16 = GT-S modeller med katalysator
GT-R = högre utrustningsnivå i Japan.