Celica Mk1

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
peter hedman
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 14:00:16
Bilmodell: Mk1 Celica
Årsmodell: 1974
PostOrt: Bjursås
Land (Country): sweden

Celica Mk1

Inlägg av peter hedman »

Hej har just inskaffat en celica Mk1 -74 i lättare rep objekt men jag skulle vilja veta vad dom är värda och vart jag kan skaffa delar till den.
Min har en insprutning monterad med vilka bilar kan jag plocka motor delar ifrån (1.6 L) .
/ Peter
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Zoomorphic »

Bilder på bilen och motor skulle vara uppskattad!
Bygger hellre än kör!
peter hedman
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 14:00:16
Bilmodell: Mk1 Celica
Årsmodell: 1974
PostOrt: Bjursås
Land (Country): sweden

Re: Celica Mk1

Inlägg av peter hedman »

Ok här kommer lite bilder på bilen och motorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Zoomorphic »

Bygger hellre än kör!
peter hedman
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 14:00:16
Bilmodell: Mk1 Celica
Årsmodell: 1974
PostOrt: Bjursås
Land (Country): sweden

Re: Celica Mk1

Inlägg av peter hedman »

ja eventuellt , vi får se finns även på blocket.
Annars spar vi den :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Glenn »

Hmm, den är ju omreggad med ombyggd motor, och årsmodell 74 betyder ju att man kan strunta i avgasrening, alltså borde man kunna bygga om motorn hur fanken man vill så länge man håller sej till typ 85hk ? (i praktiken svårkontrollerat..)

jag skulle verkligen vilja ha en Mk1'a, men har inte riktigt tiden just nu.

vad hade den där för effekt från fabrik f.ö ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Zoomorphic »

Före 75 är det ju bra om du ska sätta in gamm motor med samma effekt sen är det ju inte mer speciellt med de, om du ökar effekten mer måste du ju ändå börja bygga om bilen för att få den godkänd då är det mer lönsamt att satsa på nåt betydligt värre! original är det 64kw på 2t-c motorn som är vanligast i sverige.
Bygger hellre än kör!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Glenn »

motorbyte kräver väl alltid omreggning ? ..även ombyggnad som detta kräver ju omreggning, men det är ju redan gjort, och jag tror inte dom kan se HUR den var ombyggd, däremot måste ju effekten stämma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
peter hedman
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 02 aug 2015, 14:00:16
Bilmodell: Mk1 Celica
Årsmodell: 1974
PostOrt: Bjursås
Land (Country): sweden

Re: Celica Mk1

Inlägg av peter hedman »

Ska ni inte slå till och köpa denna då för endast 15,000 kr
fullt körbar bromsar ny igenom gångna.
Tack vare att den är reggad med T31 så är det bara att göra det du vill , det står ej hur motorn är ombyggd och tack vare Saab Turbo sprutet så är den klar för E85/ Turbo montering utan om reggning bara att åka.
den lilla rosten som finns så är en enkel att renovera.
Ni får med en x-tra växellåda om ni köper bilen.
Ring eller smsa 070 663 95 98
/ Peter
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica Mk1

Inlägg av Zoomorphic »

Du har ju T31B och T31C på bilen, kan ju vara svårt att få igenom den på 64kw med 10% effektökning då med turbo.
Bygger hellre än kör!
Låst