Sida 1 av 1

Celica TA-22

Postat: mån 30 sep 2013, 20:17:12
av Lex
Är i görningen att bli veteranbils ägare inom kort. Ja eventuellt i alla fall... Bilen i fråga är en Celica TA-22 -75 (Korta hjulbasen)
Lite intresserad av tips & tankar gällande detta. Något speciellt att titta extra på när det gäller kaross / motor & drivlina? 2T motorn hade väl en del svaga sidor om jag minns rätt, med kedjerassel & haverier mm. Men framför allt....hur är det med reservdelardelar. Finns kanske lite kvar i Japan om man har artikelnummer, men annars är det väl Ebay & halv bortrostade reservdelsbilar som gäller antar jag.
Tacksam för tips..

Re: Celica TA-22

Postat: ons 02 okt 2013, 04:25:51
av Zoomorphic
Reservdelar finns det allt som du behöver, men det billigaste alternativet är att ha en donator bil om du nu kan hitta en. Kolla igenom motor och växellåda så att dom har olja och är servad, toyoternas växellåda hade en tendens att haverera under körning under den perioden men mest på ra23:erna, men motorerna går och bara går så det ska nog gå bra. Karossen ska du kolla hjulhuset så att inte plåten mot dörren är sönderblästrad eller rent av borta, för annars har du länge tills du har ett stort hål i karossen och dörren.Sen bagage utrymmet går det ta en koll för där kan vattnet stanna kvar i bilen och det kan vara mycket rost. Mycket trim finns att köpa om man har pengar.

Re: Celica TA-22

Postat: ons 02 okt 2013, 14:00:13
av thowi
T-motorn har vad jag vet inga svagheter.
Däremot har 20R och 22R problem med kedjetransmissionen som kan leda till dyrbara haverier.

Re: Celica TA-22

Postat: tor 03 okt 2013, 09:34:29
av Lex
Zoomorphic : Skall ta en extra koll på de ställen som du nämnde... Låter bra att det ändå finns delar att få tag på. Finns ju en hel del på Ebay, men kanske inte alltid det mest pålitliga, om det inte handlar om en "Top rated seller" Vad det gället trim så låter ju det bra, även om tanken är att hänga i en annan motor & låda. Frågan är bara vilken. 3T med separata spjällhus & trattar kanske...vi får se. Andra motorer som tex 1UZ-FE , 3S-GE, 3S-GTE (& lådor) kräver ju ganska mycket modifieringar... Men vill ju helst ha en 2 liters spis... eller mer. Tack för svaret.

thowi : Det låter ju som 1600 motorn är rätt motor att ha i trots allt..även om jag nog kommer söka större så småningom. Har ju tidigare sett bilar med 18R & 20R i mitt sökande efter en gammal Celica. 22R är väl (Hilux motorn) den som satt i de amerikanska bilarna om jag inte har helt fel. (Aldrig hört om något ras på Hilux dock..) Tack för svaret..

Re: Celica TA-22

Postat: lör 05 okt 2013, 11:07:26
av cheetah1
På min RA23 var balken som man ser om man tittar rakt upp i främre hjulhusen totalt sönderrostad och lagad med flera lager plåt i omgångar, vet inte hur det ser ut på TA22, men jag hade kollat extra noga där iallafall.

Re: Celica TA-22

Postat: sön 06 okt 2013, 10:41:58
av Lex
Den såg relativt ok ut, så kan nog bli ett bra objekt. Så bilen är numera i min ägo. Finns ju tonvis med saker att göra, men bilen är besiktigad & fullt brukbar, vilket är ett plus. Bilder kommer...