Celica TA-22

Allmänna frågor som berör ditt Toyota Classics ägande, alternativt övriga Toyota Classics relaterade frågor.
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987.
Lex
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 23:19:14
Bilmodell: Celica Ta-22
Årsmodell: 1975
PostOrt: Göteborg

Celica TA-22

Inlägg av Lex »

Är i görningen att bli veteranbils ägare inom kort. Ja eventuellt i alla fall... Bilen i fråga är en Celica TA-22 -75 (Korta hjulbasen)
Lite intresserad av tips & tankar gällande detta. Något speciellt att titta extra på när det gäller kaross / motor & drivlina? 2T motorn hade väl en del svaga sidor om jag minns rätt, med kedjerassel & haverier mm. Men framför allt....hur är det med reservdelardelar. Finns kanske lite kvar i Japan om man har artikelnummer, men annars är det väl Ebay & halv bortrostade reservdelsbilar som gäller antar jag.
Tacksam för tips..
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Celica TA-22

Inlägg av Zoomorphic »

Reservdelar finns det allt som du behöver, men det billigaste alternativet är att ha en donator bil om du nu kan hitta en. Kolla igenom motor och växellåda så att dom har olja och är servad, toyoternas växellåda hade en tendens att haverera under körning under den perioden men mest på ra23:erna, men motorerna går och bara går så det ska nog gå bra. Karossen ska du kolla hjulhuset så att inte plåten mot dörren är sönderblästrad eller rent av borta, för annars har du länge tills du har ett stort hål i karossen och dörren.Sen bagage utrymmet går det ta en koll för där kan vattnet stanna kvar i bilen och det kan vara mycket rost. Mycket trim finns att köpa om man har pengar.
Bygger hellre än kör!
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Celica TA-22

Inlägg av thowi »

T-motorn har vad jag vet inga svagheter.
Däremot har 20R och 22R problem med kedjetransmissionen som kan leda till dyrbara haverier.
Lex
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 23:19:14
Bilmodell: Celica Ta-22
Årsmodell: 1975
PostOrt: Göteborg

Re: Celica TA-22

Inlägg av Lex »

Zoomorphic : Skall ta en extra koll på de ställen som du nämnde... Låter bra att det ändå finns delar att få tag på. Finns ju en hel del på Ebay, men kanske inte alltid det mest pålitliga, om det inte handlar om en "Top rated seller" Vad det gället trim så låter ju det bra, även om tanken är att hänga i en annan motor & låda. Frågan är bara vilken. 3T med separata spjällhus & trattar kanske...vi får se. Andra motorer som tex 1UZ-FE , 3S-GE, 3S-GTE (& lådor) kräver ju ganska mycket modifieringar... Men vill ju helst ha en 2 liters spis... eller mer. Tack för svaret.

thowi : Det låter ju som 1600 motorn är rätt motor att ha i trots allt..även om jag nog kommer söka större så småningom. Har ju tidigare sett bilar med 18R & 20R i mitt sökande efter en gammal Celica. 22R är väl (Hilux motorn) den som satt i de amerikanska bilarna om jag inte har helt fel. (Aldrig hört om något ras på Hilux dock..) Tack för svaret..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica TA-22

Inlägg av cheetah1 »

På min RA23 var balken som man ser om man tittar rakt upp i främre hjulhusen totalt sönderrostad och lagad med flera lager plåt i omgångar, vet inte hur det ser ut på TA22, men jag hade kollat extra noga där iallafall.
Lex
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 23:19:14
Bilmodell: Celica Ta-22
Årsmodell: 1975
PostOrt: Göteborg

Re: Celica TA-22

Inlägg av Lex »

Den såg relativt ok ut, så kan nog bli ett bra objekt. Så bilen är numera i min ägo. Finns ju tonvis med saker att göra, men bilen är besiktigad & fullt brukbar, vilket är ett plus. Bilder kommer...
Skriv svar