Lambo gångjärn

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Gt-four st205
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 17:46:50
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1994

Lambo gångjärn

Inlägg av Gt-four st205 »

Nån som har koll vad som gäller med lambogångjärn ifall
det går igenom besiktningen?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Lambo gångjärn

Inlägg av kribbe »

vad jag har fått lära mig så måste du kunna öppna dörrarna när bilen ligger på taket.
har snackat med en som jobbar som bilreperatör och han säger att detta.

ett undantag är om (som han sa) är om du har en baklucka (kombi, halvkombi) där man kan krypa ut igenom.



sen är där vissa besiktningsmän sam kan gnälla på att såna dörrar inte är krocktestade och gnäller på det :P
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lambo gångjärn

Inlägg av Dale »

Men om en Lambo ligger på taket hur kryper man ut då isf?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lambo gångjärn

Inlägg av cheetah1 »

Utan att veta gissar jag på att dom har nån form av nödfunktion som dumpar dörrarna?
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Lambo gångjärn

Inlägg av Mr Dezent »

Redan den ursprungliga Countachen konstruerades så att dörrarna går att sparka ut, innifrån.
Det jag däremot funderat på, men aldrig fått svar på, är hur man efter en sådan olycka får utrymme nog att ta spjärn att göra en liknande operation. Kupén i en Countach är tight!
Eller vad som händer om dörrarna är så pass deformerade att de är fastkilade.

Mer moderna med karaktäriska "svingdörrar", som Murcielago lär dock ha ett mer sofistikerat nödsystem, jag gissar fritt något liknande som exempelvis Mercedes SLS.

Mercedes SLS samt SLR McLaren, som i händelse av att de landar på taket får samma problem, är utrustade med en nödutgångsfunktion. Dumt nog läste jag aldrig instruktionsboken när jag fick chansen (har kört alla fyra nämnda modeller) men det jag minns är att det finns ett nödsystem som med en knapptryckning aktiverar ett system som lossar dörrarna rakt utåt (de släpper alltså helt från karossen). Vad jag förstått rör det sig om mindre detonationer, givetvis inga större sådana, men tillräckliga för att med våld lossa båda dörrar om de skulle vara fastkilade.

Rimligtvis är systemet även anslutet så att det bara fungerar i just avsedda nödfall, alltså då bilen ligger på taket.

Eftermarknadsgångjärn av saxdörrstyp (nej, jag vägrar kalla det för Lamborghini-gångjärn) är generellt sett rätt kasst.
För det första riskerar det att bli en dödsfälla om nu bilen hamnar på taket.
För det andra kräver de att dörrarna först öppnas blygsamt som vanligt (rakt utåt) innan de sedan kan hissas upp.
För det tredje, som en direkt konsekvens, blir öppnings/stängningsproceduren en rätt ömtålig historia. Det går inte längre att bara smälla igen dörren, utan kräver öppning/stängning med varsam hand.

Jag kommer bara på en efterkonstruktion som faktiskt motsvarade Lamborghinis egen (säkerhetsaspekten ej inräknad), alltså där dörrarna kunde smällas igen som normala Lambo-saxdörrar. Det var den kraftigt ombyggda gula Nissan 300 ZX som Ari Koskinen (vill jag minnas) byggde på beställning åt kund någon gång under 90-talet. Den bil som många år senare var med i en olycka som torde gjort hela bilen kraftigt ramsned.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lambo gångjärn

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte föreslå sprängbultar, men jag tänkte att det kanske är lite långsökt på personbilar, men det är det kanske inte då? Det är klart, man har ju krutladdningar både i krockkuddar och bältessträckare, så att ha det för att ta sig ut i en nödsituation kanske inte är så långsökt ändå..
Skriv svar