Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Användarens profilbild
Hathor
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 sep 2012, 19:13:40
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 0

Re: Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Inlägg av Hathor »

Så kära ni, det blir en uppsättning däck 185/55/15", det verkar helt rätt för mig.

Men jag måste fråga igen om detta med ET.. har det med bilen att göra vilken ET jag ska ha på fälgarna, eller med de valda däckdimensionerna? Som sagt, när jag skriver in på diverse websidor som säljer fälgar att bilen är en Toyota Yaris -00 så får jag en filtrerad lista med fälgar som "ska passa", men det finns en hel del variantion i dessa ET siffror (mellan 37 och 45), samt både 6x15 och 6.5x15.

Hur ska jag veta vilka jag ska beställa? (Jag jobbar alltid när kundservice har telefontid hos teletyre :-S)

Jag vil ha den som heter 6,5X15 EXTREME X12 4X100 ET37, Låter det som att det funkar med en -00 Yaris samt ovanstående däck?

8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Inlägg av Glenn »

Det har med bilen att göra, ET kallas även inpressning elelr offset och talar helt enkelt om hur långt från navets yta som fälgcentrum befinner sig, alltså hur mycket offset det är.

Detta är inget som måste vara 100% exakt utan även originalfälgar av olika modeller kan ibland diffa på ET; speciellt om dom har olika bredd.


Därför kan du ibland hitta fälgar som ska passa samma bil med olika ET.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hathor
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 sep 2012, 19:13:40
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 0

Re: Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Inlägg av Hathor »

Aha, tack! Då förstår jag lite bättre vad ET är. Då får vi hoppas att de har rätt att ET 37 ska funka till denna bil, även om man byter från standard 14" till 15.

Dock dök en ny fråga upp ikväll.. jag satt och mixtrade med "tire size calculator" sidan som jag fick länken till tidigare här, och när jag byter bredd från tilltänkta 185 till 195, så ökar även omkretsen med ca 2,1%! (Verkar skumt, då jag trodde att den första siffran bara hade med bredden att göra, och inget med omkretsen) Kan detta stämma?

Dock funderar jag nu på om man ska våga sig på en liten omkretsökning ändå.. eller är det dumt??
När jag ser t.ex denna sida (http://www.superstreetonline.com/featur ... mport_car/) tycker jag att den lilla Yaris -00 ser så mycket snyggare ut med lite större hjul än de små fjuttarna som sitter på ;)
Här är det visserligen hela 17" vilket är lite väl mycket för grusvägarna där jag bor, men nu tänker jag inte så mycket på fälgarna som på faktumet att hela hjulet är ca 5 cm större (jag kollade i kalkylatorn och rullomkretsen på hjulen på bilden har ökat med ca 2,1%, samma som med mitt 195 exempel ovan). Såå, to get to the point, det är ungefär den ökningen jag kan tänka mig, fast med 15" fälgar.

Är jag ute och cyklar nu, eller vet någon om detta blir bra på en 99-05 Yaris?
Bilagor
tire_sizes.jpg
tire_sizes.jpg (96.8 KiB) Visad 8081 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Inlägg av Glenn »

Grejen är att profilen är i procnt av bredden, så ja, det är korrekt att omkretsen ändras med samma profil om du ändrar bredden, detta är ett ganska korkat sätt att ange däcksdimensioner tycker jag personligen, det är en salig röra, typ 225/45-17 är ju först bredden i millimeter, sen profilen i procent , och slutgiltligen fälgdiametern i tum.. Väldigt tillkrånglat, men det har historiska skäl.

Det finns en maximal omkretsändring som är godkänd, men jag minns inte riktigt hur många procent det är, så länge inget tar i nånstans, eller sticker utanför skärmkanterna och du inte går över den procenten är det typ godkänt att byta till vad du vill, visserligen säger nån korkad EU-regel att man inte får byta dimension alls på helbilsgodkända bilar, men svenska myndigheter har tydligen tagit beslut på att ignorera detta och går på gamla reglerna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hathor
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 sep 2012, 19:13:40
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 0

Re: Fälgar och däckdimensioner till Yaris -00

Inlägg av Hathor »

Tack, :idea:

Då klarnade det hela ytterligare!

Tack så mycket, nu tror jag att jag har tillräcklig koll för att göra en beställning :)


(Har en fråga om stötdämpare också, men det får bli en annan tråd isåfall...)
Skriv svar