sleepy eyes

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
oillooser
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 17 sep 2011, 16:25:42
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1990

sleepy eyes

Inlägg av oillooser »

Såg i någon artikel en japansk bil med grodögon som bara var lite uppfällda.Tror de kallade det för sleepy eyes eller något.Tyckte det såg coolt ut.Är det någon som vet hur man gör för att styra lysena på detta vis?Har själv en celica -90.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: sleepy eyes

Inlägg av Glenn »

Det vanligaste är nog att man rycker säkringen och använder "nödfällningen" till att skruva upp lysena till lagom höjd.

Men det finns ombyggnadskit för att få det permanent, finns minst en tråd om det på det riktiga^h^hgamla forumet om man orkar leta. (tyvärr har ju nån övernitisk admin haft sönder sökfunktionen där, så man får felmeddelande om att man inte har rättigheter om man försöker göra mer avancerade sökfunktioner.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: sleepy eyes

Inlägg av Fnys »

Korrekt, det brukar kallas för "sleepy eyes" eller "lazy eyes".
Jag har kikat och letat efter färdiga kitt eller guider till hur man gör men inte hittat alls mycket om det.
Var och varannan nissan 200sx har sleepy eyes men inte sett alls många celica modeller som har det. vad anledningen är vet jag inte och jag säger inte heller att det är omöjligt att utföra på en celica... men det verkar vara svårare!

du kan faktiskt få sleepy eyes redan nu utan modifikation genom att "avbryta" nedfällning av ögonlocken genom att välja läge 1 när ögonlocken precis fälls ned. Kanske svårt att förstå vad jag menade så ska lägga upp ett klipp på hur jag gör.
Tyvärr är denna metod av sleepy eyes inge roligt då vänstra ögonlocket fälls ned fortare (fördröjming pga. konstig kabeldragning?) och bilen ser mera "skelögd" ut :-(

Glenns alternativ är nog det enda som fungerar bra.
Googla gärna lite och skriv om du hittar något intressant :-D
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: sleepy eyes

Inlägg av Glenn »

När jag körde ST165 så hade jag planer på att bygga en "flippljuskontroller" som skulle kunna styra ljusen individuellt och steglöst, jag var inte så inne på att få just sleepy eyes, utan var mer ute efter att kunna göra saker som att lyfta på ena "ögat" en bit och blinka två gånger med lyset och sen stänga igen, eller typ få dom att gå upp och ner växelvis varannan gång eller nåt annat skoj.. (Skulle kunna kombineras med en ramp med lysdioder också)

..Fast jag kom inte längre än till att kolla hur lysena var uppbyggda och fundera på den praktiska lösningen.

Skulle jag köpa en bil med flipplysen igen skulle jag kanske ge det ett försök, klart enklare i dagsläget när man kan ersätta en massa logik med en enkel billig omprogrammeringsbar microkontroller :)


(jag är iofs sugen både på en ST165 (igen) och en supra Mk3 så man vet ju aldrig ;) )
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: sleepy eyes

Inlägg av Fnys »

Såhär menade jag att man kan få sleepy eyes utan modifikation:


MEN som jag sa så går det ena ögat ned fortare lite så bilen se skelögd ut :-(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: sleepy eyes

Inlägg av Glenn »

Sådär gick det i alla fall inte att göra på min ST165, dom "kunde" bara stanna i två lägen, helt uppe eller helt nere. (såvida man inte ryckte säkringen)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: sleepy eyes

Inlägg av KelMer »

Jag har sleepy eyes på mr2:an med en knapp innefrån kupen, drog en kabel till säkringen med en till säkring på och sen vidare på nåt sätt, kommer inte ihåg nu, kan fota och förklara sen...

Bild
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: sleepy eyes

Inlägg av Fnys »

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Solid_Hazard
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:22:58
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1989
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: sleepy eyes

Inlägg av Solid_Hazard »

Jag har sleepy eyes på min 165:a. Har en vippbrytare i bilen som antagligen går till säkringen. Vet inte då jag nyss införskaffat mig bilen å inte kört den än då den är avställd. Men förra ägaren sa att man kunde ställa lysena i vilken höjd man ville med den brytaren. Verkar vara en ganska enkel lösning tycker jag...
Skriv svar