Vad har jag för front på GT4an?

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Mr EmCom »

Bild

Enkel och snabb första fråga, och knappas den sista :)

MVH mcom
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Fnys »

Jag har bara sett den där GT4 fronten på högerstyrda modeller (precis som din). Min gissning är att den fronten sitter på samtliga st185 (ej carlos sainz) som såldes i Japan.
Den är väldigt lik EU modellen fast din modell har andra varselljus som sitter mer centralt och har en ram istället för ribbor framför.
Bild


Lite offtopic: Har inte den här st185 lite mer hk än EU modellen? Om så är fallet, vad är det som skiljer sig i motorn?
PS: Hittade en likadan, högerstyrd import på blocket med likadan front: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ ... ?ca=11&w=3
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Mr EmCom »

Jaha, tack så mycket för det utförliga svaret :)

Det där med starkare motor lär intressant, Vart kan man luska ut mer info om det?

Mvh
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Glenn »

Är det inte bara att den japanska siffran är mätt vid 98-100oktan, och den europeiska är mätt vid 95 ? ..detta beroende på att det inte gick att köpa annat än 95oktan blyfri i europa förr i tiden, men det gick i japan.

Ska vara så på ST205 iaf, och bilen blir bra mycket tröttare på 95 än 98 märkte jag den enda gången jag har tankat 95.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Är det inte bara att den japanska siffran är mätt vid 98-100oktan, och den europeiska är mätt vid 95 ? ..detta beroende på att det inte gick att köpa annat än 95oktan blyfri i europa förr i tiden, men det gick i japan.

Ska vara så på ST205 iaf, och bilen blir bra mycket tröttare på 95 än 98 märkte jag den enda gången jag har tankat 95.
st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket? :o
Sen har jag aldrig sett någon skillnad i fordonsfaktan ang. hk på svensksålda eller importerade st205.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av PierreW »

Fnys skrev:

st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket? :o
Var ett test i teknikens värld på 90talet där dom gjorde lite olika prestanda höjningar,
med fräsha tändgrejer osv så gjorde ett byte från 95 till 98oktanig bensin lika mycket effekt som ett chip,
bilen var om jag inte minns helt fel en Volvo 850turbo med 225hk. :thumbup:

Polarens vinterbil, en lite lätt trimmad 940 med bytt turbo, kam, styrbox mm märks en fruktansvärd effektskillnad på 95 och 98,
han var tvungen att tanka 95 den gången då det var den enda bensin som fanns när det behövdes.
Herre jösses va trött den blev o va den misstände sen, under 1bar i ladd jämfört med det normala på ca 1,3.
Och då är det ändå mekaniskt styrt ladd med pysventil :shock:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:Och då är det ändå mekaniskt styrt ladd med pysventil :shock:
Biologiskt styrd pysventil? (Snurra me fingrarna) ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev:[
st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket? :o
Tja, kan kan det väl iofs, men det kan kanske vara mappning också, men man ska nog inte tro att
det är så stor skillnad, det enda som kan vara ändrat är afaik mjukvaran i ECU'n.

Nån version har väl iofs annan turbo (keramisk) men det är väl kanske mer en nackdel i praktiken.
Sen har jag aldrig sett någon skillnad i fordonsfaktan ang. hk på svensksålda eller importerade st205.
242hk (178KW) eurospec vs 255hk (188KW) japspec (eller 250hk beroende på var man läser), det är 13hk.

Sen vet jag ju inte vad vägverket skrev i deras papper, dom använde eventuellt bara samma som dom svensksålda,
men den japanska effektuppgiften är högre på såväl ST185 som ST205, trots att motorn i övrigt egentligen inte skiljer något.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Vad har jag för front på GT4an?

Inlägg av Mr EmCom »

När jag skulle försäkra bilen blev samtliga FB fundersamma ang effekt, och frågade alltid mig hur många kw bilen var på.
Så nått lurt med SV såld och import är det helt klart.

Har också märkt skillnad på 95 och 98.
Skriv svar