Border front på mr2

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Border front på mr2

Inlägg av jottaking »

Har äntligen fått hem min nya borderfront (kopia) till min mr2á:)
Tänkte bara kolla innan jag monterar den om det finns några överaskningar man kan stöta på?
tex om något är i vägen eller så....
Har dock laggt märke till att när den nya ligger brevid original så kan man se att det saknas vissa delar på den nya där som används för att fästa den med resten av bilen.... kanske någon annan som har fått hem en liknande front så e lite nyfiken på hur ni löste det då:)

Mvh/ johannes
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Border front på mr2

Inlägg av fredrik mkIII »

jag kapade upp de övre delarna som är överflödiga så att man fäster spoilern med tappar där eller vad man ska säga. skruvar fast spoilern med listerna.
originalhålen i överkant i mitten använde jag. stag i nederkant för att dra in fronten eller trycka ut i önskad bredd. tror inte jag fäste på något mer sätt. jag fick slipa ganska bra i hörnen mot skärmarna i överkant för att få något sådär passform. på min front var det väldigt mycket material att slipa av på som tur var. jag plastade även extra där bakom.

vad jag förstått brukar de vära ganska vågiga på den stora plana ytan där emblemet sitter original. där fick jag spackla en del men inte jättemycket.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Border front på mr2

Inlägg av jottaking »

Ok så du använde gamla fästena från orginalfronten? eller har jag missförstått dig?
Du har möjligtvis inte bilder på arbetet? eller någon annan som kanske har?

Mvh/johannes
jonnis
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 93
PostOrt: 59080
Land (Country): sverige
Företagsnamn: Holmgrensbil AB Toyota

Re: Border front på mr2

Inlägg av jonnis »

Jag kapade av underdelen på orginalfronten och överdelen på border. Satte sedan ihop dem med skruv. Sen plastade jag baksidan. Lät det torka. Tog bort skruvarna och plastade Utsidan. Passar perfekt. I efterhand hade jag letat upp en original border. Tog ganska lång tid det där.
Bilagor
bild005b.jpg
bild005b.jpg (21.26 KiB) Visad 3411 gånger
jonnis
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 93
PostOrt: 59080
Land (Country): sverige
Företagsnamn: Holmgrensbil AB Toyota

Re: Border front på mr2

Inlägg av jonnis »

färdigspacklad
Bilagor
Bild127b.JPG
Bild127b.JPG (38.67 KiB) Visad 3409 gånger
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Border front på mr2

Inlägg av jottaking »

Ok då fattar jag, tack så mycket för bilderna de förklarade lite mer:)
Ja det ser ut som att det va en hel del jobb...
Ja hade man varit lite klokare från början hade man skaffat en original, men sen har man hört så mycket om fronter i urethane och fiberflex att de ska va då mycket bättre hållbarhet på dom så hoppade på fiberflex tåget istället:/ hehe
Får se om jag kan lösa det på samma sätt som du, har nämligen inte jobbat med glasfiber förr men det för kanske va daggs nu:)

Mvh/johannes
AndreasRP
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 11:32:07
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Raidopower.se
OrgNr: 9697062728
Kontaktperson: Andreas Hedström

Re: Border front på mr2

Inlägg av AndreasRP »

Border glasfiber front KOPIOR är som aids - lätt att få men svårt att bli av med.

Har personligen sett ett tiotal live, minst.

Kan skilja oerhört mellan olika leveranser och gjutningar, fråga Emman hur hennes första borderfront såg ut - fy satan vilket urk!
Sen finns det givetvis de som fått "bra" eller "helt ok" fronter också.

Original borderfront (endast glasfiber) eller replica urethane alla dagar i veckan.

Fast det är klart, har man kunskapen och mycket fritid så spelar det ju ingen större roll då allt går att modifiera.
Användarens profilbild
Kent
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Sollentuna
Land (Country): Sweden

Re: Border front på mr2

Inlägg av Kent »

Nån som har beställt/sett Aerotrenz border kopia?
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Border front på mr2

Inlägg av jottaking »

AndreasRP skrev:Border glasfiber front KOPIOR är som aids - lätt att få men svårt att bli av med.

Har personligen sett ett tiotal live, minst.

Kan skilja oerhört mellan olika leveranser och gjutningar, fråga Emman hur hennes första borderfront såg ut - fy satan vilket urk!
Sen finns det givetvis de som fått "bra" eller "helt ok" fronter också.

Original borderfront (endast glasfiber) eller replica urethane alla dagar i veckan.

Fast det är klart, har man kunskapen och mycket fritid så spelar det ju ingen större roll då allt går att modifiera.

Ja en replica urethane va det jag sökte när jag började leta efter en ny front men när den kostar 3-400 dollar plus en frakt på 7-800 dollar så va det inte så intressant längre:(
Är det någon som vet om det finns något företag i Sverige eller Europa som sälger den?

Mvg/johannes
Skriv svar