Vita blinkers till Rav4

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Xmax
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 25 feb 2010, 07:54:44
Bilmodell: Toyota Rav4

Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Xmax »

Jag har en Rav4 -01 med orangea sidoblinkers. Från -03 och senare har rav4 vita blinkers.

Vet någon om vita 03- blinkers passar rakt av på min bil?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av PierreW »

Xmax skrev:Jag har en Rav4 -01 med orangea sidoblinkers. Från -03 och senare har rav4 vita blinkers.

Vet någon om vita 03- blinkers passar rakt av på min bil?
Jag har för mig att dom inte gör det, vi hade en kund som köpte en beg Rav4 o tyckte de va fult med oranga blinkers. Men vi kom fram till att Corollans från 02 o framåt hade samma utformning på "fästet". Man trycker själva blinkersen framåt samtidigt som man drar den utåt i bakkant ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Xmax
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 25 feb 2010, 07:54:44
Bilmodell: Toyota Rav4

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Xmax »

PierreW skrev:
Xmax skrev:Jag har en Rav4 -01 med orangea sidoblinkers. Från -03 och senare har rav4 vita blinkers.

Vet någon om vita 03- blinkers passar rakt av på min bil?
Jag har för mig att dom inte gör det, vi hade en kund som köpte en beg Rav4 o tyckte de va fult med oranga blinkers. Men vi kom fram till att Corollans från 02 o framåt hade samma utformning på "fästet". Man trycker själva blinkersen framåt samtidigt som man drar den utåt i bakkant ;)
Så Corollans sidoblinkers ska fungera alltså?
Är ju egentligen inte svårare än att ta loss en blinkers och gå in på Toyota och jämföra. Men jag tänkte göra det lätt för mig och se om någon försökt sig på detta tidigare, det är ju en rätt vanlig bil.

En enkel lösning är ju att hitta en universalblinkers. Men de ska ofta fästas med nån form av dubbelhäftande tape, vilket känns aldeles för smäckigt.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Erkan »

Det är ju viktigt att få det tät så man slipper fukt!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av PierreW »

Erkan skrev:Det är ju viktigt att få det tät så man slipper fukt!

Nja snarare viktigare att den inte skaver bort färgen i hålet på skärmen så de rostar, fukt innanför skärmen blir de ju ändå. Och blinkersen tätar med packningen på lampsockeln för att hålla ute fukten från glaset. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Xmax
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 25 feb 2010, 07:54:44
Bilmodell: Toyota Rav4

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Xmax »

Tittade runt på olika Toyotamodeller på blocket och corollans ser helt klart välldigt lik ut. Om det skulle vara så att själva fästet inte passar så kanske med lite tur glaset är i samma dimention. Så man kan ta original fästet och bara byta ut glaset på det?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Dale »

Kollade på det dära för typ 5 år sedan. Skulle då ha vita skärmblinkerser till Celican (ST205). Fann dom på Corolla, Rav4 och Avensis bland annat. Fick då höra av reservdelsmannen bakom disken att hålena är olika mellan nya och gamla. Skiljde sig lite på glasen men det blev 81730-20220 (som är komplett med orange glödlampa) jag skaffade. Minns dock inte till vilken bil dom sitter original. Samma passade även till Carina E märkte jag när jag skaffade mig en sån. Inte helt omöjligt att det är sånna du ska ha på din Rav4 med.

Hitta å uppdatera http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... _1994-1999 och på http://lsautoparts.net/www/toyota_lamps_2.htm nere på Rav4 så finns beställningsnummret på sidoblinkersen så de borde stämma.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Xmax
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 25 feb 2010, 07:54:44
Bilmodell: Toyota Rav4

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Xmax »

Dale skrev:Kollade på det dära för typ 5 år sedan. Skulle då ha vita skärmblinkerser till Celican (ST205). Fann dom på Corolla, Rav4 och Avensis bland annat. Fick då höra av reservdelsmannen bakom disken att hålena är olika mellan nya och gamla. Skiljde sig lite på glasen men det blev 81730-20220 (som är komplett med orange glödlampa) jag skaffade. Minns dock inte till vilken bil dom sitter original. Samma passade även till Carina E märkte jag när jag skaffade mig en sån. Inte helt omöjligt att det är sånna du ska ha på din Rav4 med.

Hitta å uppdatera http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... _1994-1999 och på http://lsautoparts.net/www/toyota_lamps_2.htm nere på Rav4 så finns beställningsnummret på sidoblinkersen så de borde stämma.
Visst var det dom blinkersen man skulle ha. De passade perfekt på RAV4, dock med en busenkel modifiering. Lampsockeln på RAV4:ns orginalblinkers är vinklad 90grader för att få plats i innerskärmen. De vita blinkers jag fick tag i från en corolla -04 hade en helt rak lampsockel. Men den gamla sockeln från mina oranga blinkers passade perfekt på de nya vita blinkersen så det var hur enklet som helst att få till det.

Nu ser bilen lite modernare och snyggare ut!

Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vita blinkers till Rav4

Inlägg av Dale »

:)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar