Överdragsklädsel

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Överdragsklädsel

Inlägg av Korsriddaren »

Halloj,
köpte en rätt fin överdragsklädsel av univeralmodell till min Corolla E12 och nu har jag ett par frågor innan jag sätter igång att kränga på den. På framstolarnas yttersidor (mot dörren) sitter ju två spakar för att tilta och ändra stolens position. Hur får man bort den hårdplastkåpa som dessa sitter i? Den klädseldelen som är för sätet, måste ju spännas under själva stolen, och då måste man nog ta av plasten, sätta på klädseln och sen på med plasten igen, för att det inte skall se tattarmässigt ut. Har inte lyckats hitta rätt servicemanual på nätet. Den jag hittade hade bara en spak illustrerad. I min "fäller" man sätet framåt och bakåt med den ena, och pumpar stolen upp eller ner med den andra. Tips och hjälp (helst en manual med bilder om det finns) mottages väldigt tacksamt!
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Korsriddaren »

Eftersom jag inte hört något från expererna, kan jag istället konstatera att själv är bäste dräng. Kunde trycka gummusnoddarna mellan plasten och stolsitsen med en linjal och sen fiska fram snoddarna på undersidan. Var inte så svårt. Blev ganska snyggt trots allt. Nackkuddarnas nya klädsel tänker jag dock tajta till litet med nål och tråd, blir snyggare så.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Dale »

Beror nog på att dom flesta kanske inte kör med överdragsklädsel. Brukar ju vara bra kvalite på klädslarna. Sett Toyotor som gått 30 tusen mil och klädseln ser fortfarande fin ut. Har iofs sett bilar där klädseln set skit ut redan efter 6-8 tusen mil med. De har varit typ hantverkare/maskinister som säkert jobbar i en miljö som är aggresiv. Är man ren och inte har vassa hårda saker på sig så klarar klädslarna sig bra. Har iofs skydd på en stol i mina bilar men de är där grabben sitter i sin bakåtvända barnstol. Detta för att inte få ner grus och sånt i stolen. Blir rätt skitigt på vintrarna iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Korsriddaren »

Ja tyvärr har någon tidigare ägare både rökt och då tappat litet glöd som gjort brännhål men även skitat ner klädseln nåt otroligt. Var billigare och mindre jobb att sätta en tuff överdragsklädsel i, än att skumsanera bilen ;) Nya klädseln harmonierar dock bättre än original med övrig inredning som går i svart och aluminium.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Dale »

Aj, ja de e tråkigt de där med förstörda klädslar. Brännhål går ju inte att "städa" bort. Lånade en "vattendamsugare" och gjorde rent tygmattor och klädsel i annan bil som var ordentligt nedskitad invändigt. Inga hål men tidigare ägare var maskinförare så det var spår från både oljefläckar och fettsprutor i bilen. Gick att få rent med den där damsugaren. Den hade en behållare som man kunde hälla i vätska som typ vatten eller att man blanda i t-röd, kemisk ren bensin eller nått så sprutades vätskan ut samtidigt som man damsög. Mycke jobb men efter någon timma var bilen nästan som ny inuti. Finns idag apparater som ångar vatten ist.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Larco »

Jag har överdragsklädsel i min corolla för att skydda när jag sitter med arbetsbyxorna på mig o så men den drar jag bara på lite snabbt vid dem tillfällena. Man bör tänka sig för gällande överdragsklädsel på framstolarna om man har sidoairbag som sitter i sidan på stolarna som jag har. Det kan tydligen vara farligt om man har dem i kombination. I vilken utsträckning det är farligt vet jag dock inte.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Överdragsklädsel

Inlägg av Korsriddaren »

Det har jag koll på :) Åtminstone min klädsel är gjord så att den har svagare tyg och svagare sömmar på sidorna, just där airbagen sitter. Den är dessutom godkänd av TUV, vilket borgar för säkerhet. Med klädseln kunde man även skicka in en blankett till TUV, om man t ex bor i Tyskland, för att man skall ha ryggen fri (mot sitt försäkringsbolag) vid eventuell olycka. Däremot är det som du säger, att det på marknaden finns universalklädslar där inte detta beaktats, då kan det bli riktigt farligt.

Min klädsel är för övrigt tillverkad av det österrikiska företaget Walser http://corporate.walser.net/index.php?id=87,210,0,0,1,0
Skriv svar