Led arbetsbelysning som backljus

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Anders75
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 30 jun 2016, 18:42:05
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2011
PostOrt: UMEÅ

Led arbetsbelysning som backljus

Inlägg av Anders75 »

Hej,
Har en Rav4 2010 och har fått tag på ett par 18w ledramper till rövarpris, och funderar på att sätta dessa i dragbalken som backljus. är rätt ny med Toyota och har egentligen inte skruvat något med en tidigare annat än att jag hängde på en ledramp i fronten men där fanns fördragna kablar då förra ägaren behöll extraljusen. Nu undrar jag om någon insatt människa här har förslag på hur jag ska koppla, ska jag tjuva strömmen direkt från backlysena på var sida eller bör man koppla med ett relä och bara ta styrströmmen från en sida? Är det lätt att få igenom en kabel underifrån? ja tacksam för svar
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Led arbetsbelysning som backljus

Inlägg av PierreW »

Antingen sitter det 2x16watt eller 2x21watt original i backljusen, på min Tundra gjorde jag som så att jag kopplade 2 st backljus direkt på originalkablarna, och ersatte original glödlampor med Led, dom drar inte många watt så då är det ganska lugnt med överbelastning.

Tänk på att besiktningen kan gnälla då ett backljus egentligen bara ska visa att bilen backar, inte lysa upp bakåt. Så det finns ett ECE reglemente med hur starkt ett backljus får lysa, är dom däremot bara kopplade via knapp så går dom som arbetsljus och då gäller ett annat ECE reglemente.

Och tänk även på att du inte får göra någon åverkan på dragbalken, exempelvis borra eller svetsa i den.
Klämmor runt är nog ok vad jag vet iaf.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar