Fixa stenskott på bästa sätt?

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Toyotaministern
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 21 apr 2015, 15:08:38
Bilmodell: GT86, Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Fixa stenskott på bästa sätt?

Inlägg av Toyotaministern »

Tja!

Är sedan några dagar stolt ägare av en orange GT86 av 2012 års modell. Skitnöjd med bilen, har dock några små stenskott i nedre delen av båda skärmkanterna fram som jag nu tänker åtgärda. Tidigare ägare (köpte bilen på firma) verkar ha varit ett sånt där stolpskott som skiter i att fylla i stenskotten, med konsekvensen att det börjat bli lite rostbrunt i skadorna. Söker nu det bästa sättet att åtgärda dessa, är det något man bör ge sig på själv på en så pass ny bil? Vilket är i så pass det bästa sättet att gå till väga?
Skadorna är väl ca 1.5 x 1.5 mm ungefär, med undantaget för en skada som är lite större (ca 2 x 5 mm).

Fortsatt rost är nog inget att oroa sig för då bilen kommer att ställas av på vintern, men vill givetvis ha bort det ytterst lilla som finns. Kommer dessutom att köpa stänkskydd, är dessa enkla att montera själv på GT86? Funderar på att lacka "baksidan" av stänkskydden i bilens färg, kan nog bli riktigt bra.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Fixa stenskott på bästa sätt?

Inlägg av engan »

Det är ingen idé att försöka hitta genvägar. Rosten kommer tillbaka ändå ;)

Klart det går att fixa själv:
Att det redan börjat rosta gör det såklart lite jobbigare. Punktblästra där det är rostigt och runt omkring tills du har "rent" material i kanterna. Jätteviktigt att du får bort all rost! Minsta lilla bruna prick kommer garanterat att bli en bubbla i framtiden. Slipa sedan ner kanterna. Spackla om det behövs, slipa och lacka. Det kan vara bra att lacka om en yta som angränsar till någon typ av kant eller veck, det blir svårare att se att det är omlackat då. Alternativt kan man försöka dimma kanterna och sedan polera, provat ett par gånger men tycker att det är svårare än att gå mot en kant. Allra bäst är förstås att lacka hela karossdelen i fråga men det blir betydligt mer jobb.

Innan du ger dig på detta skulle jag höra vad några lackfirmor tar för att fixa skadorna.
Skriv svar