2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Fnys »

Första funderingen:
Har sett väldigt många som monterat en "cooling panel" (deflektor?) i framkant under motorhuven för att få mer kalluft in i kylaren?
BildBild
Fråga: Jag undrar vad ni tror om detta, om det hjälper eller skälper?
I mitt huvud skälper det i slutändan. Den lilla kalluft som deflektorn stänger nere är väl viktig för att driva ut motorvärmen ovanför motor och ut genom dom 2 luftuttagen på motorhuven.
Jag vill även se kalluften viktig för dom som har öppna luftfilter och som inte skärmat av filtret...?


Andra funderingen:
Har läst att många st205-ägare har demontetat resonansburken till luftfiltret:
BildBild
Dom som har original luftburk med original luftfilter eller sportluftfilter har gjort det av funktion och dom som har öppet luftfilter har gjort det för att den är oanvändbar och bara tar upp massa plats.

Citerar en person som har original luftburk med sportluftfilter och som har demontetat sin resonansburk:
Syftet med detta är att minska induktionsbuller och för att jämna ut luftflödet in i motorn. Personligen tycker jag det är bortkastat utrymme eftersom det bara är en låda med fyra mycket små hål för att släppa luft, och när jag säger "små" menar jag millimeter-små.
Fråga: Är det någon här som demontetat resonansburken och i så fall, har ni upplevt några förändringar?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Fnys »

Inte ens någon som har en gissning? :roll: :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Dale »

Jo
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Killawife »

Jag läste på nåt annat forum att en kille som monterat kylplåten mätt upp att intercoolern blev något varmare, bara någon eller några grader men ändå. Känns lite kontraproduktivt. Har man FMIC så kan det nog vara snyggt med en panel där. Annars gör det knappast någon märkbar nytta. Dessa bilar är ju inte som gamla jänkare och kokar i varje bilkö.

Angående resonatorn så tog jag bort min då den bara verkar meningslös och jag trot att det ger bättre flöde utan den. Har HKS insatsfilter i original luftbox.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Glenn »

Resonatorn sitter nog där för att dämpa insugningsljudet gissningsvis.

Jag har för mej jag läst att originaldumpen hörs efter att man plockat bort den där också, normalt så hörs den ju inte alls.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Larco »

Rimligtvis sitter det väl en list mellan huven och kylarbalken som tätar. Det gör det på min 165a iaf och då borde kylpanelen bli verkningslös. Ska en sådan grej göras ordentligt ska du ha en lufttät luftkanal ifrån fronten till kylaren. Kolla på lite racerbilar. Luftintaget behöver också bara vara ca 30-50% av kylarns area. Större än så skapar mest bara onödigt luftmotstånd. Tänkvärt när kylsystemet och luftgenomströmningen genom motorutrymmet brukar vara ca 30% av totala luftmotståndet på en vanlig bil.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av cheetah1 »

Larco skrev: sön 10 jun 2018, 21:09:39 Luftintaget behöver också bara vara ca 30-50% av kylarns area. Större än så skapar mest bara onödigt luftmotstånd.
Att arean i "kanalen" ökar fram till kylaren innebär också att trycket ökar och hastigheten minskar, vilket ökar värmeöverföringsförmågan. Titta även på flygplan (kolvmotor), där är ofta luftintagsarean pytteliten (någon eller några få kvadratdecimeter), medan passagen över motorn är typ en halv kvadratmeter.
Skriv svar