Sida 1 av 1

2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: mån 16 mar 2015, 14:07:31
av Fnys
Första funderingen:
Har sett väldigt många som monterat en "cooling panel" (deflektor?) i framkant under motorhuven för att få mer kalluft in i kylaren?
BildBild
Fråga: Jag undrar vad ni tror om detta, om det hjälper eller skälper?
I mitt huvud skälper det i slutändan. Den lilla kalluft som deflektorn stänger nere är väl viktig för att driva ut motorvärmen ovanför motor och ut genom dom 2 luftuttagen på motorhuven.
Jag vill även se kalluften viktig för dom som har öppna luftfilter och som inte skärmat av filtret...?


Andra funderingen:
Har läst att många st205-ägare har demontetat resonansburken till luftfiltret:
BildBild
Dom som har original luftburk med original luftfilter eller sportluftfilter har gjort det av funktion och dom som har öppet luftfilter har gjort det för att den är oanvändbar och bara tar upp massa plats.

Citerar en person som har original luftburk med sportluftfilter och som har demontetat sin resonansburk:
Syftet med detta är att minska induktionsbuller och för att jämna ut luftflödet in i motorn. Personligen tycker jag det är bortkastat utrymme eftersom det bara är en låda med fyra mycket små hål för att släppa luft, och när jag säger "små" menar jag millimeter-små.
Fråga: Är det någon här som demontetat resonansburken och i så fall, har ni upplevt några förändringar?

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: sön 22 mar 2015, 10:38:21
av Fnys
Inte ens någon som har en gissning? :roll: :-|

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: mån 23 mar 2015, 16:54:04
av Dale
Jo

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: mån 24 apr 2017, 22:47:27
av Killawife
Jag läste på nåt annat forum att en kille som monterat kylplåten mätt upp att intercoolern blev något varmare, bara någon eller några grader men ändå. Känns lite kontraproduktivt. Har man FMIC så kan det nog vara snyggt med en panel där. Annars gör det knappast någon märkbar nytta. Dessa bilar är ju inte som gamla jänkare och kokar i varje bilkö.

Angående resonatorn så tog jag bort min då den bara verkar meningslös och jag trot att det ger bättre flöde utan den. Har HKS insatsfilter i original luftbox.

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: tis 25 apr 2017, 00:25:51
av Glenn
Resonatorn sitter nog där för att dämpa insugningsljudet gissningsvis.

Jag har för mej jag läst att originaldumpen hörs efter att man plockat bort den där också, normalt så hörs den ju inte alls.

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: sön 10 jun 2018, 21:09:39
av Larco
Rimligtvis sitter det väl en list mellan huven och kylarbalken som tätar. Det gör det på min 165a iaf och då borde kylpanelen bli verkningslös. Ska en sådan grej göras ordentligt ska du ha en lufttät luftkanal ifrån fronten till kylaren. Kolla på lite racerbilar. Luftintaget behöver också bara vara ca 30-50% av kylarns area. Större än så skapar mest bara onödigt luftmotstånd. Tänkvärt när kylsystemet och luftgenomströmningen genom motorutrymmet brukar vara ca 30% av totala luftmotståndet på en vanlig bil.

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Postat: sön 10 jun 2018, 22:03:49
av cheetah1
Larco skrev:
sön 10 jun 2018, 21:09:39
Luftintaget behöver också bara vara ca 30-50% av kylarns area. Större än så skapar mest bara onödigt luftmotstånd.
Att arean i "kanalen" ökar fram till kylaren innebär också att trycket ökar och hastigheten minskar, vilket ökar värmeöverföringsförmågan. Titta även på flygplan (kolvmotor), där är ofta luftintagsarean pytteliten (någon eller några få kvadratdecimeter), medan passagen över motorn är typ en halv kvadratmeter.