2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2551
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Fnys » mån 16 mar 2015, 14:07:31

Första funderingen:
Har sett väldigt många som monterat en "cooling panel" (deflektor?) i framkant under motorhuven för att få mer kalluft in i kylaren?
BildBild
Fråga: Jag undrar vad ni tror om detta, om det hjälper eller skälper?
I mitt huvud skälper det i slutändan. Den lilla kalluft som deflektorn stänger nere är väl viktig för att driva ut motorvärmen ovanför motor och ut genom dom 2 luftuttagen på motorhuven.
Jag vill även se kalluften viktig för dom som har öppna luftfilter och som inte skärmat av filtret...?


Andra funderingen:
Har läst att många st205-ägare har demontetat resonansburken till luftfiltret:
BildBild
Dom som har original luftburk med original luftfilter eller sportluftfilter har gjort det av funktion och dom som har öppet luftfilter har gjort det för att den är oanvändbar och bara tar upp massa plats.

Citerar en person som har original luftburk med sportluftfilter och som har demontetat sin resonansburk:
Syftet med detta är att minska induktionsbuller och för att jämna ut luftflödet in i motorn. Personligen tycker jag det är bortkastat utrymme eftersom det bara är en låda med fyra mycket små hål för att släppa luft, och när jag säger "små" menar jag millimeter-små.
Fråga: Är det någon här som demontetat resonansburken och i så fall, har ni upplevt några förändringar?
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2551
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Fnys » sön 22 mar 2015, 10:38:21

Inte ens någon som har en gissning? :roll: :-|
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3559
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Dale » mån 23 mar 2015, 16:54:04

Jo
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Killawife » mån 24 apr 2017, 22:47:27

Jag läste på nåt annat forum att en kille som monterat kylplåten mätt upp att intercoolern blev något varmare, bara någon eller några grader men ändå. Känns lite kontraproduktivt. Har man FMIC så kan det nog vara snyggt med en panel där. Annars gör det knappast någon märkbar nytta. Dessa bilar är ju inte som gamla jänkare och kokar i varje bilkö.

Angående resonatorn så tog jag bort min då den bara verkar meningslös och jag trot att det ger bättre flöde utan den. Har HKS insatsfilter i original luftbox.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3835
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 2 "luftiga" funderingar gällande Celica GT-Four st205

Inlägg av Glenn » tis 25 apr 2017, 00:25:51

Resonatorn sitter nog där för att dämpa insugningsljudet gissningsvis.

Jag har för mej jag läst att originaldumpen hörs efter att man plockat bort den där också, normalt så hörs den ju inte alls.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst