Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Allt mellan spoilers och vingar som till exempel ögonlock, grillar, fälgar, solfilm, kolfiber, plåt, aluminium och så vidare.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Fnys »

Har köpt en deflektor i borstad aluminium till bilen som ska sitta under nätet i lufthålet på motorhuven:
Bild
Bild

MEN Jag har planer på att lacka min i vitt och jag vet att det är lite speciellt med att lacka aluminium. Har googlat en del och rådfrågat kompisar och alla säger olika. Vissa säger att "det är bara ta vanlig motorlack och spraya" och andra säger att "du måste använda primer för aluminium först!" ...vilket verkar vettigt. Varför skulle det annars finnas primer för aluminium? :idea:
Visst kan jag välja primer för att vara på den säkra sidan men då kommer min nästa fråga:
Behöver jag värmebeständig lack?
Svårt att uppskatta temperaturen men är jag ute och och meskör en halvtimma så kan jag inte hålla kvar handen över nätet sen i många sekunder
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av engan »

Nu har det ju gått ett tag sen du skrev inlägget men jag svarar ändå!

Normalt till aluminium är etch primer, det ger en bra grund för att lacka med vanliga sprayfärger eller 2-komponentslack. Lackar man direkt på alu med vanlig färg kommer det flagna ganska omgående.

Till exempel denna:
http://www.carsystem.org/index.php?eID= ... 2&sheet=ds

Jag kan tyvärr inte svara på huruvida den håller värme eller inte då databladet faktiskt inte nämner något lämpligt temperaturintervall (?).

Men nu är det ju ganska varmt precis ovanför turbon så med detta i tanke hade jag hade nog kört på 2-komponents bromsoksfärg.
FoliaTec har en två-komponentsfärg (som faktiskt finns i vitt!), färgen är gjord för att klara höga temperaturer och appliceras ofta på aluminium bromsok.

Bätte göra det ordentligt än att göra det två gånger :thumbup:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Fnys »

engan skrev:Nu har det ju gått ett tag sen du skrev inlägget men jag svarar ändå!

Normalt till aluminium är etch primer, det ger en bra grund för att lacka med vanliga sprayfärger eller 2-komponentslack. Lackar man direkt på alu med vanlig färg kommer det flagna ganska omgående.

Till exempel denna:
http://www.carsystem.org/index.php?eID= ... 2&sheet=ds

Jag kan tyvärr inte svara på huruvida den håller värme eller inte då databladet faktiskt inte nämner något lämpligt temperaturintervall (?).

Men nu är det ju ganska varmt precis ovanför turbon så med detta i tanke hade jag hade nog kört på 2-komponents bromsoksfärg.
FoliaTec har en två-komponentsfärg (som faktiskt finns i vitt!), färgen är gjord för att klara höga temperaturer och appliceras ofta på aluminium bromsok.

Bätte göra det ordentligt än att göra det två gånger :thumbup:
Tack för tipset!
Har läst lite mer om den du tipsar om. Dock står det ingenting om aluminium på deras hemsida men jag tror att jag ändå ska våga mig på att prova lacka med den. Ska bara hitta en återförsäljare i Stockholm...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Fnys »

Köpte Foliatechs 2-k lack och har målat deflektorn nu:Bild
Shit vad rinnig färgen var! ...plus att torktiden var lång.

Förutom det fick jag lära mig 2 andra saker:
* Blanda inte saker i plastglas eller liknande! Plasten smälter!
* Jag var klok som valde elektrikeryrket. Målning verkar inte vara mitt "kall" här i livet ;)

Lägger upp fler bilder i min projekttråd när jag monterat den. Sen får vi se hur deflektorn och färgen ser ut efter en sommars körning :)

Tack för alla tips och hjälp! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Glenn »

tänk på att det regnar rätt ner på turbon om du plockar bort "plasttråget" under bara, det är därför det sitter där på gatbilarna.

Jag har funderat på att ta bort mitt rätt länge men tja, bilen står ju ute..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:tänk på att det regnar rätt ner på turbon om du plockar bort "plasttråget" under bara, det är därför det sitter där på gatbilarna.
Jag har funderat på att ta bort mitt rätt länge men tja, bilen står ju ute..
Hade regnet någonting med deflektorn och göra eller var det bara turbon du tänkte på som blir blöt? Det har jag redan fått erfara och det ryker en hel del för det fanns varken huvmatta eller "plasttråg" på min när jag köpte den. :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Glenn »

Ah, inte så stor skillnad då.

Men original sitter det ju ett tråg där som gör hålet helt verkningslöst, men å andra sidan skyddar turbo och annat mot regn :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av engan »

Såg snyggt ut! Hur har det fungerat med färgen? :thumbup:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lacka aluminium (värmebeständig lack?)

Inlägg av Fnys »

engan skrev:Såg snyggt ut! Hur har det fungerat med färgen? :thumbup:
Det verkar fungera jättebra! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar