Reparera startmotor corolla 98

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Reparera startmotor corolla 98

Inlägg av tomme »

Ja, så då har jag tagit mig i kragen att reparera min startmotor som strulat de senaste månaderna. Lätt att springa igång den , hoppade in i bilen och och snabbt lägga i tvåan och den startade direkt.
Kunde få igång den med att knacka lite lätt med en hammare också, men efterhand som veckorna gick så fick man knacka hårdare ! :evil:
Idag var det lagom varmt för att ta tag i eländet !
Av med ena kabeln till batteriet.
Bakom motorn och svårt att komma till, ligger startmotorn.
Därför beslöt jag mig för att endast renovera solenoiden, ett jobb som jag aldrig gjort innan.
Den sitter fast på startmotorm med 2st 10mm muttrar som enkelt kan dras av. På motsidan sitter 2st 12 mm och en clips som man bara trycker in så går den av. Det sitter lite kablar ivägen , men det går att flytta dom lite så man kan ta bort de totalt 4 muttrarna.
Solenoiden är sammanpressad så man måste bräcka upp plåten runtom som är nervikt .Det gjorde jag med en liten avbitare .Försökte sedan dra isär den i två delar men det gick inte för man måste löda av de 2 trådarna som är kopplade till innanmätet. Sen var det lätt att dela. Kopparbitarna var rejält slita och man förstår varför den missade att starta . Hur lösa detta då ? Jag lossade de två 12 mm bultarna som sitter fast enbart med 2 låsrickor och knackade ut dem. Ca 1mm kvar av kopparn på bultarna bara , och vad ska toyota ha för dom idag ? Eftersom kopparn var nersliten på bultarna så måste jag ju bättra på det på något sätt, och det löste jag genom att på insidan lägga en bricka på var sida så jag fick ca 1,5 mm högre höjd, på bultarnas insida. Bilderna visar var jag satt brickorna.Efter det, så monterade jag fast bultarna och satte tillbaks låsbrickorna på ovansidan. Sen knackade jag tillbaka den lilla metallflänsen som jag bräckt upp med avbitaren.Jag lödade fast trådarna som jag tidigare lödat av.Monterade tillbaks solenoiden på startmotorn och problemet var löst !
Och vad kostade dethär då? Enbart 2 brickor som jag slipat till lite med min dremel och fixat på 2 timmar. Totalkostnad på verkstad 3500...
Kostnad för mig 0:- kr ! :mrgreen:
På en 15 år gammal bil lägger man inte ner en krona om det inte är nödvändigt!
Till er som resettar felkoderna på er bil med mobilen: Ni kan ju försöka fixa detta med er ifån om ni kan! :lol: