Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Hemiyoda »

Bara på fordar vajrarna går sönder. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Larco »

JamtCamry skrev:Det är inget fel med wirarna på Toyotas bilar, det kan alla andra jämnåriga modeller bevisa. Har en släkting som passerat 50k mil med sin carina med samma system utan att ha brytt sig om wirarna. Felet ligger i handhavandet på just celica modellerna. (I regel) lite yngre förare, lite aggresivare körning och utan att trampa någon på tårna, mindre känsla. Det går inte att rycka i växlarna hur fort och hårt som hellst, så är det bara. Jag menar nu inte att du Johannes har varit vårdslös och förstört bilen men att en celica skulle vara varligt hanterad och aldrig buskörd tror jag inte på. Kolla bara på skroten, hur många av alla de celikor som står där har skrotats pga ålder eller annat slitage kontra hur många som har skrotats genom frontakrock, dikeskörning, voltat osv. Det är bara att inse att en celika lever ett ganska hårt liv juts pga att det i regel är unga och oerfarna förare som kör dem. En rutinerad förare med lite känsla kan plocka ut mycket mer ur en sådan bil utan att saker går sönder. Mest troligt har denna wire varit utsatt för forsering efter forsering så att den gick av vid en snabb växling där synkningen inte riktigt hann med nu vara bara otur, droppen som fick bägaren att rinna över.

Att bygga om till båtwirar kan ju i och för sig gå men jag skulle inte göra det, det är mycket arbete innan alla anslutningar är ordnade. att bygga länkage ter sig också ganska jobbigt

Att skrota bilen tycker jag låter som ett fånigt utfall, om du är så missnöjd med bilen tycker jag att du hellre ska sälja den och byta till en bil som passar dig.

Jag skulle laga bilen och fortsätta köra men då gillar jag iofs toyota. Kolla med skroten, jag for dit och tittade i bilarna efter wirarna, hittade en där motorn och växellådan var urlyft så det var gjort på en kvart att ta lös dem. om jag inte kommer ihåg helt fel gav jag 150 kr styck för dem.

Magnus
Håller helt och hållet med dig Magnus. Att tro att en celica inte har haft ett hårt liv är att leva i förnekelse. Finns säkert ett fåtal bilar som har hanterats på rätt sätt men just endast ett fåtal. Detta gäller i synnerlighet st162 och st182. GT4 modellerna har nog varit lite mer förskonade från det då det är en dyrare och exklusivare modell, men även de får man tyvärr räkna med att de har levt ett hårt liv. Speciellt nu när de börjar bli till åren
Johannes Rydberg skrev:Men man kan ju generellt säga att toyota celica inte är så jätte stryktålig bil. Om man tex jämför med dom bilarna jag annars brukar köra. Men då skall man veta att celican kosta långt utmeds hälften av pengarna när den var ny.

För sitt pris är den säkert tålig
Nu vet jag inte vad du kör annars men vad jag har sett kostade inte celican hälften av sina konkurenter när den kom även om den var billigare än audi 80 och porsche 944 som den likställdes med. Man får tänka på att Toyota inte hade samma status som idag. Den hade ju också en bättre konstruktion som är billigare att tillverka.

Jag tyckte mig se att du skrev något om BMW, de har definitivt fina maskiner. Men oftast mycket större både motormässigt och på alla andra håll. MEN de hade ju stenåldersteknik bra länge, Toyota har ju alltid varit tidiga och framåt med nya saker och gjort det otroligt bra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar