st 162 vid start kall går väldigt ojämnt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

st 162 vid start kall går väldigt ojämnt?

Inlägg av Johannes Rydberg »

när jag startar motorn kall så går den igång på 2- 3cyl men efter 15sek typ så skärper den sej och den går normalt. Vad tror ni kan vara problemet. Den har blivit så dom senaste månaderna.

Kan det vara ventil kåps packningen som läcker och tändstifts brunnarna har fyllts med olja?

Men då borde den missa och gå ojämnt även vid varm motor.

Topplockspackning kanske läcker lite. Och det är vatten i nån några cyl vid start. Ganska litet läckage har inte märkt nånting att den drar vatten eller några som helst tecken.

Kan det vara olja som runnit ner i nån några cyl.
När jag höll på att laga celican så ställde jag den på pall bockar fram. Och grejade . Den stod 1- 2veckor så. Sen när jag var klar. Så skulle jag starta den. Och då starta den inte den lät som det inte var nån komp. Efter nån minut malande så började den tända mer o mer.
Lite skumt. Nåt skumt är det.

Bilen går bra annars. Och går bra. Bilen har precis slagit över till 17.000mil.

Vet ni om t vis grejorna sitter i insuget eller i toppen?
Mvh johannes.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: st 162 vid start kall går väldigt ojämnt?

Inlägg av Larco »

Oljeläckaget kan ju ställa till det, väldigt enkelt att åtgärda det. rengör och byt packning.
Men kolla skicket på tändhattarna (trasiga?), fördelarlocket (oljigt eller fuktigt i det?), kablarna (litet brännhål nånstans som en knappnål) och tändstiften.

Hur vet du att det är vatten i en cyl?

T-VIS Sitter mellan insuget och toppen, men jag ser inte hur det skulle kunna orsaka detta....
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar