Behöver hjälp med Carina trumbroms

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kalle81
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 20:28:11
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 1991

Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Kalle81 »

Tjenare.
Skulle behöva hjälp med bromsarna till en toyota carina 91. Var på besiktning för någon vecka sedan men fick nedslag på färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn. Mitt vänstra bakdäck hade en bromskraft på 1,3 medans höger hade ynka 0,3.
Det är trumbromsar och jag har provat att ställa upp "kugghjulet" som sitter kl 12 så att säga under trumman, vet dock inte riktigt hur jag ska veta hur bra den tar, om den tar bättre än förut. Jag har sandpapprat lite lätt på båda slitytorna som trycker mot trumman. Har provat att hårdbromsa med grusigt underlag för att se ifall båda bakhjulen tar ungefär lika mycket men svårt att avgöra. Har även provat handbromsen på gruset och märkt att det endast är vänstra bakhjulet som låser sig, det högre rullar på som om det inte ens bromsar.
Märkte att den högra trumman blir mycket varmare efter att ha testat handbromsen än vad den västra blir, har jag ställt upp bromsen för mycket?
Finns det något annat sätt än det jag provat för att påverka "bromskraften"?
Finns det något sätt att ställa in handbromsen?
Eller gäller det helt enkelt att byta trumbromsarna?

Är tacksam för all hjälp jag kan få :)
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Vesa »

Funkar handbromsen ? Om vajern kärvar så ligger bromsen på och det fejdar ( blir för varm friktionen försvinner )
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Kalle81
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 20:28:11
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 1991

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Kalle81 »

Att dömma på handkraften man har så svarar högra bakhjulet på handbromsen. Men i praktiken på grus gör den inte mycket nytta på det högra bakhjulet. Hur kan man ta reda på ifall vajern kärvar?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Vesa »

Låser inte hjulet med ett ryck då kärvar vajer
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Dale »

Hade samma problem med min Carina II. Försökte med att justera backarna och försökte smörja upp vajern men det var så mycket rost i den så det blev inte bra. När jag drog i spaken så bromsades det väldans lite på ena hjulet. Det var till att byta vajern. Gick då alldeles utmärkt att göra handbromsvändningar även på asfalt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av PierreW »

Ja tycker det låter som en läckande bromscylinder på de symptom du beskriver, bromsverkan utgår nästan helt då trycket försvinner ut genom tätningen, och kan droppa ner i trumman så backarna blir blöta, då tar ju även handbromsen dåligt. Lättaste sättet att hitta felet är ju att ta av trumman och kolla cylindern och backarna. En slägga att bonka mä och 2st M8 bult att skruva i de gängade hålen i trumman för att dra ut den är en bra början ifall den sitter fast. Ta de lugnt så du inte drar sönder backarna. (om de mot förmodan skulle vara hela)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Dale »

Ja just de kan de vara med. Går även att försöka justera in backarna så kan trumman vara lättare å få av. Brukar bli en kant på insidan som gör att trumman är lite lurig å få av.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Kalle81
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 20:28:11
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 1991

Re: Behöver hjälp med Carina trumbroms

Inlägg av Kalle81 »

Ska åka till mekonomen och köpa ny cylinder och nya backar till båda däcken, det är nog dags för det nu. Hörde att det kunde vara svårt att få bort oljan som läckt på backarna, så det är väl lika bra med nytt. Hoppas att det hjälper.

Tack för alla svaren, fler idéer är välkomna om det finns.
Skriv svar