Hur snyggar man till stora klarlacksläpp?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Hur snyggar man till stora klarlacksläpp?

Inlägg av Nizzehult »

Precis som tråden säger. Det finns en tråd om detta redan men tyvärr inga tips:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... t=klarlack

Det som har hänt är att bakrutan gick sönder och förre ägaren tejpade då tillfälligt upp en papp med bruntejp runt bakluckan (en kombi).
Det fick kanske sitta väl länge för när tejpen sedan drogs bort så följde klarlacken med!
Jag har försökt få bort all klarlack för att spraya på ny, har bl a använt en högtrycksspruta men det finns fortfarande klarlack kvar på kanske 25% av bakluckan. Där högtrycket har jobbat och det inte har släppt är det knottrigt. Finns även mindre släpp på huv och tak, stora som 5-kronor ungefär.

Detta är en bil i 15000-kr klassen så att anlita en lackerare är inte aktuellt, vill bara få bakluckan att se bättre ut. Struntar i huven. Luckan i sig är fräsch i övrigt utan skador.
Slipa ner och lacka hela luckan känns drygt, det är ju bara klarlacken som är väck men det ser för dj-igt ut.
Att finslipa hela luckan och hoppas att det inte blir plåtrent för då räcker det ju inte med klarlack känns också svårt och omständligt. Jag har försökt våtslipa så att det blir en övergång mellan lacken som är blottad och där klarlacken fortfarande finns kvar men det rör sig om flera löpmeter med skarvar. Risken ätt man slipar för mycket så att plåten tittar fram är uppenbar samt att det ändå sprätter bort delar av den gamla klarlacken och blir nya skarvar.
Bäst vore ju att få bort all gammal klarlack. Hur gör verkstäderna?

En gång i tiden fanns nåt som hette "Bums" som löste upp all lack så att den bara var att torka bort. Finns sånt fortfarande? Hur funkar Biltemas färgborttagning?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition