Automatlåda Avensis Verso?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
R_Estland
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 10:09:22
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2003

Automatlåda Avensis Verso?

Inlägg av R_Estland »

Har nogån erfarenheter med autoamatlåda - problemer?
Växellåda växlar lite hur som helst vid start och låga varv. Kommer man upp i 40-50 km/h käns allt mera eller mindre OK. Felkoden pekade på solenoiden, Toyota bytte ut det så kallade felaktig solenoiden och olja+filtret, men problemet är kvar. Problemet visar sig speciellt bra vid trafikjuset när man stoppar och vill starta.
Nu är förslaget, att minnet eller styrkort på lådan skall bytas, (OK, Toyota sade, att om felet inte går bort, tar de inte betalt för kortet).
Är på Toyota service i Estland, och killarna har inte haft liknande problem tidigare på Avensis Verso 2004 modell. Bilen har gått 28000 mil. Annars i bra skick, aldrig haft fel tidigare.
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Automatlåda Avensis Verso?

Inlägg av Vossen »

R_Estland skrev:Har nogån erfarenheter med autoamatlåda - problemer?
Växellåda växlar lite hur som helst vid start och låga varv. Kommer man upp i 40-50 km/h käns allt mera eller mindre OK. Felkoden pekade på solenoiden, Toyota bytte ut det så kallade felaktig solenoiden och olja+filtret, men problemet är kvar. Problemet visar sig speciellt bra vid trafikjuset när man stoppar och vill starta.
Nu är förslaget, att minnet eller styrkort på lådan skall bytas, (OK, Toyota sade, att om felet inte går bort, tar de inte betalt för kortet).
Är på Toyota service i Estland, och killarna har inte haft liknande problem tidigare på Avensis Verso 2004 modell. Bilen har gått 28000 mil. Annars i bra skick, aldrig haft fel tidigare.
Jag skulle satsat på en begagnad låda 24/7

har aldrig bytt någon styrenhet på någon autlåda alls under mina 10 år som mek på toyota
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Automatlåda Avensis Verso?

Inlägg av PartyBoy »

Jag hade satsat på en ny styrenhet. Har varit ute för det på ett par Toyotor tidigare. Om man gör bilen strömlös en stund och sedan provkör så brukar den växla normalt ett tag efter, för att sedan börja krångla igen. Fanns väl en tråd tidigare med samma problem där stackaren bytte hela automaten?
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Automatlåda Avensis Verso?

Inlägg av Swecap »

Låter som ECU, samma skit som rav4 brukar ha problem med.
I USA byttes de ut boxar på garanti, men aldrig i Sverige.
Hört talas om folk som fixat dåliga lödningar i boxen å de funkat ok efter de.

Att tänka på vid köp av beg. styrenhet är att
Immobiliser är i samma, krävs att du får med andra nycklar å tändlåset.
Går att få in dina befintliga nycklar i boxen, så du slipper få olika nycklar, men det är lite pyssligt.
Men du Måste få med en huvudnyckel till den begangnade boxen,
Och och den måste vara anpassad till lådan som sitter på bilen. Boxen alltså :-)

Lite överkurs kanske, men bra å veta.

Lyyyyycka till.....
Corona RT40 -66
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Automatlåda Avensis Verso?

Inlägg av perry thomsen »

Kolla tråden http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?t=7260
Där kan du se hur mina problem löste sig. Men vill du köpa en låda billigt så har jag min gamla kvar :-)
Skriv svar