Corolla GTi -88 motorlampa tänds ibland och felkoder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MostWanted93
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 23:15:54
PostOrt: Umeå

Corolla GTi -88 motorlampa tänds ibland och felkoder

Inlägg av MostWanted93 »

Köpte en Gti för några dagar sen och han jag köpte den av sa att motorlampan kunde tändas ibland men slockna igen efter bara några sekunder, vilket den gjorde när jag va ute och körde idag, så jag bestämde mej för att kolla felkoderna.
Tycker de va lite svårt att hänga med bland blinkningarna men vad jag kom fram till så fick jag fram:
12 och 31.
Problemet är dock att jag fattar nada om vad som är fel. Har kollat runt på internet men jag fattar typ ingenting.
Nån vänlig själ som kan hjälpa mej?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla GTi -88 motorlampa tänds ibland och felkoder

Inlägg av Dale »

Även om detta är skrivet för Celica så är det rätt mycket som stämmer på andra modeller med. Se http://www.gtfours.co.uk/ sen vidare i vänstermenyn How to / Check Error Codes / ECU ST165
  • 12 No "NE" or "G" signal to ECU for 2 sec after engine cranked Starting related, check distributor, starter, ECU. The dizzy is connected to the loom via a plug awkwardly placed under the dizzy - check this, and the dizzy wiring
  • 31 Open circuit or short in VC signal Test or replace Air Flow Meter
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
MostWanted93
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 23:15:54
PostOrt: Umeå

Re: Corolla GTi -88 motorlampa tänds ibland och felkoder

Inlägg av MostWanted93 »

Dale skrev:Även om detta är skrivet för Celica så är det rätt mycket som stämmer på andra modeller med. Se http://www.gtfours.co.uk/ sen vidare i vänstermenyn How to / Check Error Codes / ECU ST165
  • 12 No "NE" or "G" signal to ECU for 2 sec after engine cranked Starting related, check distributor, starter, ECU. The dizzy is connected to the loom via a plug awkwardly placed under the dizzy - check this, and the dizzy wiring
  • 31 Open circuit or short in VC signal Test or replace Air Flow Meter

Hmm... Luftmassemätaren, kan den göra så att bilen rycker till nån gång då och då?
Fast 12'an förstår jag dock inte riktigt vad som är problemet?

Har även problem med ett "tickande" från motorn, de låter inte riktigt som ett ventiltickande, men nästan, tycker även att de tickar lite för långsamt för att vara ventiltick(iaf på högre varv) och de är inte alltid de hörs, och de hörs oavsett om man står på tomgången eller ligger på 6k rpm.
Nån aning om vad de kan vara för nått?
Skriv svar