VIKTIGT! Koppla bort batteriet? Läs här!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3494
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

VIKTIGT! Koppla bort batteriet? Läs här!

Inlägg av cheetah1 » lör 12 jan 2013, 12:14:43

Ska du av någon anledning koppla bort batteriet, om du exempelvis ska nolla en felkod, göra någon form av elinstallation eller rent av byta batteri?

Följ då följande mycket viktiga råd:
LOSSA ALLTID MINUSPOLEN FÖRST! Lossar du pluspolen först kan du lyckas lägga verktyget du använder mellan pluspolen och jord (chassit), vilket innebär kortslutning, mest troligt med batteriexplosion som följd, men om inte så kommer allra minst verktyget bli rödglödgat!

Har du snabbkopplingar på batteriet? Lossa isåfall minuspolen först iallafall. Detta eftersom vissa apparater i bilen kan ha inbyggda batterier för att bevara minnen etc., så lägger du den lossade pluspolen mot jord kan du kortsluta dessa. Inte samma katastrofala följd, men inte desto mindre väldigt onödigt och besvärligt.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Låst