Stolsvärme Corolla?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Stolsvärme Corolla?

Inlägg av Ored »

Hej,

Jag har en Toyota Corolla -04. Nu tycker jag att det inte blir någon värme i någon av framsätena när jag sätter på stolsvärmen. Vad kan det vara för fel? Jag har kollat 15A säkringen för stolsvärmen inne i bilen och den verkar vara hel. Ska det verkligen bara vara en 15A säkring? Tycker det låter lite lite. Finns det någon mer säkring att kolla tex i motorrummet eller relä som kan vara trasigt? Belysningen på knapparna för stolsvärmen lyser som det ska. Tycker också det vore märkligt om värmeelementen i båda stolarna skulle gå sönder samtidigt.

/Ored
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av Dale »

Tyvärr är det som dom flesta stolsvärmarna. Ett knä eller näve ner i stolen så går trådarna av och man har bara värme i ryggen. Rätt vanligt att folk försöker nå handsfacket medan dom står utanför förarsidan och sträcker sig in. Troligtvis måste dom då stödja sig antingen med knät eller näven ner i förarstolen eller nått sånt. Sitter en kontakt under stolen som man kan dra isär och mäta upp om det är avbrott eller inte.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av Ored »

Om man inte får någon värme på ryggen heller har det då något med sittdelen att göra? Är det sammankopplat så att om sitsen slutar så slutar även värmen i ryggstödet det? Gå det att fixa eller måste båda stolarna bytas?

/Ored
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av tomme »

Min har gått i förarstolen men brydde mig inte om det förrän nu när rumpan fryser :o
Och det fina tipset tackar man för och vet nu var jag ska leta!
Avgasröret är inte fixat ännu och stolen står på tur..
Tur i oturen är att den är besiktigad i höstas och av EFTER katalysatorn, så det är ju inte så brått..
Många kör ju rally nu på vintern , så oljudet försvinner i mängden s a s.. :mrgreen:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av Dale »

Sitsdelen och ryggdelen är parallellkopplade men harbman otur kan ryggen pajat med. Dom flesta begagnade stolar har fel på värmeslingorna med men vet en del som köpt nya lösa slingor på någon välsorterad biltillbehörsaffär om man inte vill ha original och sen några lösa klipps på Toyota och bytt slingan själv.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av Glenn »

Kan ju tilläggas att det är ganska bökigt att byta slingan själv, oftast sitter ju klädseln med s.k klädselclips som man sätter dit med ens epciell tång, men det jobbigaste brukar vara att kränga på klädseln efteråt.

Jag tycker ofta det är så att ryggvärmen pajar samtidigt som sätesvärmen faktiskt f.ö.


Min ST202 har fantastiskt nog hel sätesvärme, en av få bilar jag ägt där det INTE varit trasigt :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Stolsvärme Corolla?

Inlägg av PierreW »

Nu ska vi se här, det fanns Corollor utan fabriksmonterad stolsvärme, denne monterades då istället av folket i hamnen när bilarna kom till Sverige.
Har för mig att de fabrikatet var nått billigt skit och inte alls samma som de man fick från fabrik.
Bara för "skoj" skull, vad har du för sorts knappar till stolsvärmen?

Men hur som så är detta kanske inget man ger sig på hemma, batteriet ska kopplas från, Airbag kablage ska tas isär, stolar ska lyftas ur osv.



Annars är de ju Jul snart så de finns ju en del på menyn som ger bra stolsvärme :lol:

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar