Lack problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
DreamSimon
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 nov 2012, 09:29:30
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Lack problem

Inlägg av DreamSimon »

Hej jag undrar om det är vanligt fel på toyota att klarlacken släpper har det på hela min bil det är en avensis -01 ser lite för jävligt ut men.... :wtf:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lack problem

Inlägg av cheetah1 »

Jag har hängt på det här forumet i åtskilliga år, och aldrig hört någon som haft motsvarande problem, så det kanna jag inte säga låter som något särskilt vanligt. Har inte Toyota lång lackgaranti på dom där?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lack problem

Inlägg av Dale »

Klarlacksläpp brukar börja vid stenskott eller om det ligger damm/siliconrester under klarlacken. Oftast är det då dåligt underarbete. Är bilen omlackad?

Kan iofs hända om det blir kallt/varmt snabbt att det spricker och sen flagnar då vatten/regn tränger inunder. Sommarhet bil och tvätt med kallvatten eller tvärt om vinterkall bil och tvätt med varmvatten.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
DreamSimon
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 nov 2012, 09:29:30
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Re: Lack problem

Inlägg av DreamSimon »

okej men jag har sett samma års att har samma problem toyota säger bara att den kan vara om lackad men hela bilen är så....såg i sommras att en nyare avensis hade klarlack släpp. nu kan man bara typ spola med vatten slangen så far klarlacken...
:wtf:
Sluggo
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 15 feb 2013, 19:54:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 3

Re: Lack problem

Inlägg av Sluggo »

Har råkat ut för samma problem på en Avensis -03 där klarlacken släpper i stora bitar. Ser ut som lacken krympt och släpper från underliggande lager. Bilen är inte omlackad enligt Toyotaverkstäderna som haft hand om den under åren.
Problemet började före jul och efter en Tefcoatbehandling. Har inte kunnat snacka med Tefcoat företaget eftersom verksamheten varit stängd pga sjukdom. Om det inte beror på de medel de använt så är det ju ett slarvjobb från produktionen, får väl reklamera till Toyota, de borde ju ha kvalitetssäkring så att de kan gå tillbaka och stämma av sina egna internkontroller - eller?
Har haft fler olika Toyota under många år men aldrig sett detta förut. Trodde jag var ensam.
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Lack problem

Inlägg av Brink »

Jag har liknande problem, fått krackeleringar i lacken, och nu lacksläpp. Jag tror inte Toyota bryr sig, men jag kan ju ringa och höra :).... och Vem? ska man ringa till?
Skriv svar