fråga angående kylarvätska

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
piteante
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 nov 2012, 11:39:15
Bilmodell: camry 2.4
Årsmodell: 0

fråga angående kylarvätska

Inlägg av piteante »

Hejsan! första inlägget på detta forum
Har en camry 02as 2.4 jag råkade fylla den gröna kylarvätskan i expansionskärlet då jag skulle fylla på
glykol.Ska jag montera lös den och tömma ur den? Min första toyota detta!
visst är det via kylarlocket man fyller på jag tog bort övre kylarslang trodde att det hade hunnit gå runt av den andra kylarvätskan men det kom bara rött så den verkar ha klarat sej.Behöver jag lufta systemet nu när jag öppnade den övre slangen eller räcker det att bara fylla på ? ska jag ha toyotas egen eller finns det någon annan rö jag kan köra med?

kanske jäkligt krångligt inlägg fråga om något verkar oklart.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: fråga angående kylarvätska

Inlägg av Micke2 »

Hej du.

Om du bara hällt grön glykol i expansionskärlet, så kan du väl hälla ut det, om du är osäker.
Har du varmkört efter fyllningen, så är den nog spridd.

Om den gröna glykolen är propylen glykol är det fel.
Är det är etylen glykol är det inget problem.
Den röda är etylenglykol av "longlife" typ.
Ska hålla sig längre tid, och är extra skonsam mot tex packningar.

Säljs på tex OK. Kan stå : för VW, Audi mm.

Etylen och propylenglykol blandar sig inte så bra, har jag hört.
Hur stor "skada" en liten skvätt gör, vet jag ej.
Det har säkert många gjort, helt ovetande.

Propylenglykolen är miljövänligare och mindre giftig att förtära.
Dock sämre köldegenskaper, och lite aggressiv mot aluminium.

Jag hade grön glykol i Volvo 245an hela 90talet.
Den hade både alutopp och alukylare, men inte hände det nåt.

Du behöver inte lufta om du öppnat övre kylarslangen.
Systemet ska lufta sig självt, men om man tömt det helt, kan det bli luftfickor som dröjer sig kvar en stund.

Du fyller i kylarlocket, (själva kylaren) om du tappat ur mycket, och i expkärlet vid mindre efterfyllningar. (max min markeringarna)

Det ska inte försvinna mycket. Då är det läck.

Micke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: fråga angående kylarvätska

Inlägg av Glenn »

Dessutom använder olika tillverkare olika färger för olika betydelser, det är just vilken typ det är som är det intressanta, inte färgen.

Jag har hört olika, vissa säger att glykolen kan bli nån tjock sörja när man blandar nolika typer, men flera källor säger att det enda som h'nder är att man inte längre kan mäta sej till fryspunkten med en vanlig mätare (som ju har olika skalor för olika glykoltyper)

Jag tror jag har blandade sorter i min ST205, för dom två mätare jag testat med (en klassisk med flytmoj, och en optisk) har visat helkonstiga värden, däremot så har jag testat att den inte fryser vid-28 (kallaste jag lyckades producera)

..Har tänkt byta glykolen i några år nu :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: fråga angående kylarvätska

Inlägg av Dale »

Regel 1: Blanda INTE.

Kylvätska är kemi med karamellfärg i och blandar man och har otur kan det bli tråkigheter. Rinner kylvätskan runt i aluminiumdetaljer (block, topp, vattenpump, värmepaket eller kylare) så skall du ha en kylvätska som är för det. Se http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... %C3%A4tska
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar