Avensis hackande styrning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
andersolsson
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
Årsmodell: 0

Avensis hackande styrning

Inlägg av andersolsson »

Jag har problem med styrningen på en Avensis -00. Problemet visar sig främst där det är tungstyrt, tex om man styr stillastående på asfalt. Det är svårt att beskriva men om man styr genom hela utslaget så hackar det till ett antal gånger på vägen, plus att det generellt går trögt, det känns lite som att något nyper fast och sen släpper igen. Det händer inte på fasta punkter utan beror nog på hur snabba utslag man gör och hur trögt det går.

Jag har provat följande hittills
  • Kollat drivremmar
    Bytt servoolja
    Bytt servopump
    Bytt styrväxel inklusive styrleder (mycket jobb blev det)
Men problemet kvarstår. Det som återstår som jag kan komma på är fjäderbenslager, styrspindelleder, slangar till servostyrningen, kardanknuten på rattstången, sen antar jag att det finns någon typ av lagring av rattstången också. Kan det finnas luft i systemet som inte försvinner genom den vanliga avluftningen?

Bilen har gått 28 000 mil så det mesta kan ju vara slitet. Någon som har någon bra idé på hur jag ska gå vidare?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av GT4-R »

Låter som du själv skriver luft i systemet, kanske nån toya expert vet hur man luftar i rätt ordning.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av KE20 »

Låter definitivt som rattaxelknuten, händer ibland på avensis att dem blir dåliga. Det du kan göra för att se om det kan tänkas vara den, är att spruta rostolja på den (i själva knutkorset) och vrida några ggr å känna om det blir lättare då vet du ju var felet är.. Du kan oxå titta på knuten INNAN du sprutar, ser den rostig ut i där var den skall leda?
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av Stigge »

Vad är det för Avensis du har?
andersolsson
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
Årsmodell: 0

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av andersolsson »

Det är en kombi tillverkad 1999-12 motorkod 7A-FE.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av Stigge »

andersolsson skrev:Det är en kombi tillverkad 1999-12 motorkod 7A-FE.
Har du kollat så att generatorremmen är ordentligt spänd,servoremmen förstår jag att du har kollat!
andersolsson
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 13:20:10
Årsmodell: 0

Re: Avensis hackande styrning

Inlägg av andersolsson »

Jag spände generatorremmen ganska mycket tyckte jag, utan att märka någon skillnad. Jag tycker det är svårt att veta hur spänd den ska vara, verkstadshandboken anger att den ska flexa ett antal millimeter men det är ju ett ganska meningslöst mått , hur mycket den flexar beror ju på hur stor kraft jag applicerar, men det kanske är baserat på någon standard?

Remmen till servopumpen spände jag så mycket jag orkade (den har ingen spännare).
Skriv svar