Kamremsbyte. Hur ofta?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hollsten
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 17:58:42
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1989

Kamremsbyte. Hur ofta?

Inlägg av Hollsten »

Hallå!

Jag har precis köpt en gammal Corolla 1.6 -89 som har gått knappt 7500mil. Tanten som hade den innan mig körde alltså inte så mycket med den men bytte kamrem för 1500 mil sen. Problemet är att detta var år 2002 och nu funderar jag om den kanske bör bytas p.g.a. den har suttit där för länge?

Jag kan inte så mycket om sånt här men jag kan tänka mig att det finns risk att den torkar sönder om den sitter för länge?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kamremsbyte. Hur ofta?

Inlägg av Dale »

10 tusen mil eller 6 år vilket som kommer först. Osäker på året men milen är det iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Hollsten
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 17:58:42
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1989

Re: Kamremsbyte. Hur ofta?

Inlägg av Hollsten »

Ok tackar tackar!
Då är det bara o byta alltså.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Kamremsbyte. Hur ofta?

Inlägg av Nizzehult »

De flesta av Toyotas standardmotorer (undantag är 12V som sitter i äldre Starlet) är konstruerade att klara kamremsbrott, dvs man slår inte några ventiler krokiga med kostsamma reparationer som följd. Om det inte skulle inträffa runt 7-8000 varv vill säga.

Men självklart ska man byta den ändå och inte vänta tills den går av, men jag tycker att 14-15000 mil / 10 år funkar för det mesta för en vanlig bruksbil.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar