ojämn motor gång vid gas pådrag,
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
ojämn motor gång vid gas pådrag,
jag har en toyota celica gt4 1991
vid väldigt lätt gas så går det att varva upp motorn men vid ett tyngre gas på drag så slutar den varva den kämpar för att gå upp i varv i friläge sen nästan motorbromsar den, cylindrarna sotar och avgassystemet sprutar ut svart blöt sot. första tanken var luft läckage jag letade utan resultat, efter det så tänkte jag på tändningen så jag började byta stift, och tändspole sedan alla tändkablar och även rengjort polerna i fördelar locket och på rotorn utan resultat och igår när jag kollade runt lite så upptäckte jag att bilen läcker avgaser ifrån avgashuset på turbon (troligen avgashuset, iaf i den regionen) kan detta vara felet hur påverkar ett läckande avgashus motorns gång? jag har en komplett turbo med grenrör liggande som jag kan montera men vill veta om någon har erfarenheter av liknande problem.
ett annat symptom som jag upptäckt är en skillnad ifrån när bilen fungerade, innan när man gasade utan i lagd växel (tom gasade så att säga) så laddade inte turbon men nu när jag försöker gasa i friläge på samma vis så når turbon på laddtrycksmätaren 0.2bar vilket den inte gjorde innan.
kan det vara något annat? tips efterlyses och uppskattas högt!
börjar känna mig stressad för att få igång bilen då jag inom 3 veckor måste ombesiktiga bilen igen, då jag vid förra besiktningen fick 2 tvåor, förhöjd lambda (läckande avgassystem)
och bromsverkan parkerings broms (spänna vajer).. tack på förhand.
vid väldigt lätt gas så går det att varva upp motorn men vid ett tyngre gas på drag så slutar den varva den kämpar för att gå upp i varv i friläge sen nästan motorbromsar den, cylindrarna sotar och avgassystemet sprutar ut svart blöt sot. första tanken var luft läckage jag letade utan resultat, efter det så tänkte jag på tändningen så jag började byta stift, och tändspole sedan alla tändkablar och även rengjort polerna i fördelar locket och på rotorn utan resultat och igår när jag kollade runt lite så upptäckte jag att bilen läcker avgaser ifrån avgashuset på turbon (troligen avgashuset, iaf i den regionen) kan detta vara felet hur påverkar ett läckande avgashus motorns gång? jag har en komplett turbo med grenrör liggande som jag kan montera men vill veta om någon har erfarenheter av liknande problem.
ett annat symptom som jag upptäckt är en skillnad ifrån när bilen fungerade, innan när man gasade utan i lagd växel (tom gasade så att säga) så laddade inte turbon men nu när jag försöker gasa i friläge på samma vis så når turbon på laddtrycksmätaren 0.2bar vilket den inte gjorde innan.
kan det vara något annat? tips efterlyses och uppskattas högt!
börjar känna mig stressad för att få igång bilen då jag inom 3 veckor måste ombesiktiga bilen igen, då jag vid förra besiktningen fick 2 tvåor, förhöjd lambda (läckande avgassystem)
och bromsverkan parkerings broms (spänna vajer).. tack på förhand.
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
Det borde påverka iom att lambdasonden sitter "efter" läckaget.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
om en vaccuum slang till bränsletrycks regulatorn läcker, ökar då bränslet? för bilen går fett som fan.
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
På låglast/tomgång ja, på högre belastning blir det snål istället om det läcker...
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
Det är inte så att den inte har något ork under rätt högt laddtryck?
Då kan det bero på din eftermarknads downpipe. Om du nu har en sådan.
Då kan det bero på din eftermarknads downpipe. Om du nu har en sådan.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
amby skrev:Det är inte så att den inte har något ork under rätt högt laddtryck?
Då kan det bero på din eftermarknads downpipe. Om du nu har en sådan.
den bygger laddtryck när bilen står stilla. men inte när man kör. det sitter eftermarknads downpipe på men den har ju suttit där iaf 5-6år
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
kan det vara spjällhus givaren? Eller att kamremmen hoppat en kugg eller två?
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
kan det vara spjällhus givaren?KE20 skrev:På låglast/tomgång ja, på högre belastning blir det snål istället om det läcker...
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön 27 dec 2015, 13:24:02
- Bilmodell: GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
ser att det är en gammal tråd men då jag har samma symtom på min 88a så tänkte jag höra om du hittade vad som va felet.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: ojämn motor gång vid gas pådrag,
sviv skrev:ser att det är en gammal tråd men då jag har samma symtom på min 88a så tänkte jag höra om du hittade vad som va felet.
Det var en trasig kabel till ecun, körde ju med afc controller så det var överslag vid någon av skarvarna.