Hjullager Avensis Verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Tycker tjejens Avensis verso börjat dåna lite mer i kupén än vad den gjort tidigare och idag när ja körde den på en kurvig väg märkte jag att när vägen svängde åt höger lät det mindre än vad det gör rakt fram och i vänster kurvor.
Hmm kan det va ett hjullager bak som väsnas tänkte jag eftersom ljudet kommer nånstans där bak.
Lite svårt att beskriva ljud med ord men det brummar eller susar och svänger man höger blir det ngt tystare.
Hissade upp bilen ikväll och kände om det var glapp i nåt lager men kunde inte känna nåt och hjulen snurrade lätt på båda sidor.
Kan det va ett hjullager som låter eller nåt annat?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av cheetah1 »

Med den beskrivningen kan det defenitivt vara ett hjullager. Kör inte med det för länge, utan få det kollat. Skuret hjullager har jag sett hur det ser ut, och det var inte alls vackert. Fast vissa kanske gillar hysteriska cambervinklar och ljudet av en gruskross så fort man flyttar bilen... ;)
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Mm misstänker ju ett hjullager bak men hur kontrollerar jag vilket av hjulen det är när jag inte kan känna nåt glapp eller höra nåt missljud då jag snurrar på hjulen för hand?
Svårt att byta eller nåt man gör själv?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Undersökte lite noggrannare nu ikväll och det lutar åt hjullager höger bak.
När jag hissade upp bilen och snurrade på hjulen brummar det från höger bakhjul och lägger man samtidigt handen på fjädern känner jag en vibration.
Kan man byta detta lager själv eller hur svårt är det och hur går man tillväga?
Skivorna bak bytte jag för inte så längesen men tänkte inte på hur det såg ut där bakom.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Stigge »

Eke skrev:Undersökte lite noggrannare nu ikväll och det lutar åt hjullager höger bak.
När jag hissade upp bilen och snurrade på hjulen brummar det från höger bakhjul och lägger man samtidigt handen på fjädern känner jag en vibration.
Kan man byta detta lager själv eller hur svårt är det och hur går man tillväga?
Skivorna bak bytte jag för inte så längesen men tänkte inte på hur det såg ut där bakom.

http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P39166.aspx
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte nästan säga det att det går nog inte att byta bara navet utan man får byta hela navet. Vilket ju bilden på Skruvat bekräftar..
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Ja man lossar de 4 bultarna såg ja på bilden... Antar att de sitter som berget så en sexkanthylsa kanske är att föredra så det får man införskaffa men vilken storlek?
Nåt mer att tänka på när man fått loss bultarna?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Nytt nav på Mekonomen kostade 5780kr och på skruvat.se tog de 3600kr.
Hittade ett på skroten från en krockad bil som rullat ca 2000 mil för 1500kr så det fick det bli istället för nytt.
Av med hjulet bort med bromsok och skiva och handbromsbackarna och lossa de 4 bulten som håller fast navet sen va det loss. Som väntat hade bromsskölden rostat fast ordentligt runt navet vilket krävde lite extra demontering av bromsröret som satt fast i skölden samt handbromswiren.
Nu fick ja ta en handslägga och knacka ganska mkt tills navet lossnade från bromsskölden och sen var det bara att montera ihop i omvänd ordning och lufta bromsarna.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av cheetah1 »

Hade det inte gått att lossa oket och låta det hänga i slangen på en sån där? Så hade du sluppit luftningen menar jag. Aja, skitsamma.

Vad blev resultatet? Blev det tyst?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hjullager Avensis Verso

Inlägg av Eke »

Ja nu gick bilen tyst och fint igen :thumbup:
Skönt att slippa lämna in bilen och göra jobbet själv och spara på tusenlapparna.
Njae bromsslangen satt fast i skölden på nåt sätt så därför lossade ja mellan slang och bromsrör för att få loss bromsskölden. Ofta brukar de ju bara vara att kroka av bromsslangen men här gick de rakt genom ett hål typ. Jaja nu är det löst så nu vet man hur man går tillväga om andra sidan skulle ge sig :)
Skriv svar