Segstartad mr2a

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grovieblue
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 16:20:50

Segstartad mr2a

Inlägg av grovieblue »

Hej,

Kopplade loss bakbromswirena(2st) för en vecka sedan och motionerade upp dom för de ville inte gå tillbaka och efter de så tar det ca 1,5 minut innan startmotorn går igång, när de väl händer är det inget som hälst bekymmer att starta. Jag måste hålla in tändningen i "stara-motor" läget hela tiden tills startmotorn går igång och det börjar bli ganska segt.

Antagligen har inte bromsmotioneringen något med saken att göra men tyckte att det va lika bra att ta upp det efter som att det va nån dag efter som det började strula.
Hoppas ni förstod vad jag menar och är det nån som har några idéer så är jag väldigt tacksam.

/Johan N
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Segstartad mr2a

Inlägg av cheetah1 »

Tar det exakt (eller nästan åtminstone) lika lång tid varje gång du prova? Isåfall verkar det ju märkligt. Hör du att nåt klickar när du vrider om nyckeln?
Kanske är reläet som krävar eller har delvis bränt eller nåt dylikt...
grovieblue
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 16:20:50

Re: Segstartad mr2a

Inlägg av grovieblue »

cheetah1 skrev:Tar det exakt (eller nästan åtminstone) lika lång tid varje gång du prova? Isåfall verkar det ju märkligt. Hör du att nåt klickar när du vrider om nyckeln?
Kanske är reläet som krävar eller har delvis bränt eller nåt dylikt...
Det tar ungefär lika lång tid kanske diffar 10 sek upp/ner.
När jag vrider från tändningsläge till "starta-motor"läge så låter det ett snabbt klick/dunkljud från motorutrymmet.

Jag får ta och kika på reläet och lukta lite idag...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Segstartad mr2a

Inlägg av cheetah1 »

Hm.. Det finns alltså en funktion i startmotor som gör att ifall kuggarna inte går emot varandra så ska den gå lite sakta tills den är i ingrepp, då får den full kraft. Nånting säger mig att det är den funktionen att det är fel på, eftersom du säger att det dunkar till (med andra ord drar den, och det är inte fel på reläet).. Men eftersom du på samma gång får den att dra normalt när den väl drar, så känns det inte som att det är fel på kontakterna i den heller, vilket inte är helt ovanligt.. Ja, jag vet inte, jag minns inte exakt hur det funkar.. Skruvade senast (och bara, för den delen) isär en startmotor i ettan på gymnasiet...
krutis
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 09:24:01
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 91
Ort: Falkenberg

Re: Segstartad mr2a

Inlägg av krutis »

jag tror det e start motorn.
inte helt ovanligt att dom går sönder.

Mvh//Niklas
http://www.citius.se
Sveriges snabbaste mr2a runt banan?
grovieblue
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 16:20:50

Re: Segstartad mr2a

Inlägg av grovieblue »

Har inte haft tid att börja felsöka ännu och det har resulterat i att det nu tar ca 3,5 minuter innan den går igång. Konstigt att väntetiden blivit längre, tycker jag.

Ingen som har en startmotor till salu? :D

/Johan N
Skriv svar