byta växellådsolja på Avensis -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cilja
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:40:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5

byta växellådsolja på Avensis -05

Inlägg av cilja »

Min bil har nu gått 19000mil och jag tänkte byta oljan i växellådan men hittar inte vart man fyller på. Det är en automat. Är det någon som vet vart man fyller på?
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: byta växellådsolja på Avensis -05

Inlägg av perry thomsen »

Jag fyllde på oljan via oljestickans hål, gjorde en specialtratt av en plastflaska och en Biltemaslang som passade precis i hålet. På min låda kunde jag inte hitta något annat ställe att fylla på och det funkade perfekt den vägen.
cilja
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jul 2012, 21:40:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5

Re: byta växellådsolja på Avensis -05

Inlägg av cilja »

Tackar då ska det bytas olja nu ;)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: byta växellådsolja på Avensis -05

Inlägg av PierreW »

perry thomsen skrev:Jag fyllde på oljan via oljestickans hål, gjorde en specialtratt av en plastflaska och en Biltemaslang som passade precis i hålet. På min låda kunde jag inte hitta något annat ställe att fylla på och det funkade perfekt den vägen.
Precis, genom stickan fyller man, dock får man inte ur all olja genom att tömma tråget.
Finns ju en del i Convertern också, men det är bara till o mäta upp den mängd man tappat ur och sen fylla på exakt lika mycket.

Toyota rekommenderar 9000mil, men kör man i princip bara stadstrafik som Taxibilar så är 4500mil eller 6000mil bättre bytesintervall.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar