Säkerhetsbälte?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Säkerhetsbälte?

Inlägg av Ored »

Jag tänkte byta mitt säkerhetsbälte på förarsidan. Är det ett enkelt ingrepp en normalbegåvad person kan klara? Hur gör man med krockkudden vid vä. dörrstolpe? Kan jag lyfta batterikabeln och låta den stå en 5 min, för att SEDAN plocka med krockkudden, utan att den exploderar?

Är krockkudden besvärlig att koppla bort och koppla igen? Eller slipper man befatta sig med den vid byte av säkerhetsbältet?

Orerd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Säkerhetsbälte?

Inlägg av PierreW »

Bil?
Corolla 2004 som de står i användarinfon till vänster?

Airbagen sitter i ryggstödet så den rör du aldrig om du ska greja med bältet i B-stolpen ändå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Säkerhetsbälte?

Inlägg av Ored »

Men nu blir jag osäker! VAR i hela friden finns mina krockkuddar?? Jag trodde jag hade kuddar också för sidokollission. Har jag fel?

Jag tänkte köpa bätet från Tysklands e-bay. Men har Toyota Corolla -04 och Versosn -04 samma bälte?



PierreW skrev:Bil?
Corolla 2004 som de står i användarinfon till vänster?

Airbagen sitter i ryggstödet så den rör du aldrig om du ska greja med bältet i B-stolpen ändå.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Säkerhetsbälte?

Inlägg av cheetah1 »

Sidokrockkudden brukar sitta i stödkudden på sidan av sätet, står oftast utmärkt med nån tyglapp, alternativt i nån plastkåpa på stolen. Sen kan man även ha sidokrockgardiner som täcker fönstren, dom brukar sitta i antingen A eller B-stolpen för framsätet, men det bör stå utmärkt med "SRS AIRBAG" på respektive stolpe.
Skriv svar