RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Jag har en Toyota Rav4 Widebody 4wd
årsmodell 2002 2.0. bensin. 14500mil.

Den har jag lite problem med.
(Jag köpte den privat, tyvärr)

Efter att ha ägt den i en vecka, så tändes motorlampan.
Felkoden sa ungefär:
Lamdasond 1 Bank1 (minns inte exakta felkoden tyvärr)
(jag kan läsa felkoder, mm själv, med min laptop)

Jag kontaktade Toyota, som sa att det troligen är uppvärmingen som är kass, och att sonden måste bytas.
Sagt och gjort.
Jag lämnade in den och fick den bytt. (Jag hade inte tid just då)
Detta kostade 3600kr.
Typiskt, men nu ska den väl gå ett tag ialla fall tänkte jag.
Shit happens.

En vecka senare så lyser lampan igen.
Denna gång var jag på väg in till stan, så jag åkte raka vägen till Toyota, i tron att det blivit något med nya sonden.
Där läste dom :
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg

Jag höll på att trilla baklänges. Är katalysatorn slut efter 14000mil sa jag.

"Nej, sa dom. Denna kod tar vi bort. Gasa ur den ordentligt.
Den är lite för snällt körd, eller mycket småkörningar"

Dom släckte felkoden och tog inget betalt.

Jag kör uteslutande landsvägskörning, men jag hade bara haft den i tre veckor, så jag visste inte hur tidigare ägare kört den.
Därför så jag gasade ur den på hemvägen.
Jag var lite skeptisk men...

Frid och fröjd i tre veckor. (ca 150mil)
Sen lyser lampan igen.

Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder

Adress 10 (Motor): 1 fel funnet:
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg

Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0430
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 34.9 %
PID05 Motorns temperatur: 84 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -1.6 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 0.0 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 1.6 %
PID12 Motorvarv: 2561 /min
PID13 Hastighet fordon: 86 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 22 °C
-------------------------------------------------------------------------------


Jag släckte felkoden och blåste ur den, riktigt ordentligt den här gången.

Sedan, efter 56 mil lyser lampan igen.
Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder

Adress 10 (Motor): 2 Funna fel:
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg

Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0420
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 32.5 %
PID05 Motorns temperatur: 85 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -2.3 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 3.1 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 3.9 %
PID12 Motorvarv: 2182 /min
PID13 Hastighet fordon: 74 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 27 °C
-----------------------------------------------------------------------------------

Jag kan inte tro att en katalysator är kass efter 14000mil. (eller?)
Det ser så ut på värdena, tycker jag, men jag kan inte detta riktigt.

Jag har haft en Audi som gick 36000mil med orginalkatten.

Besiktningsprotokollet från 2012-05-12 säger:

CO 0,0 (0,3) HC 000 (100)

CO 2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)


Jag har kollat på Short och Longterm, bank 1 och 2, under körning, (alla 4 värden samtidigt grafiskt) och dom följer varandra bra tycker jag.

Jag har inte sett några avikande värden, som frysta data visar.

Det finns att läsa om dessa felkoder i andra inlägg, och det verkar vara ett dataproblem tycker jag. DVS en "bugg" i programmet.

Det ska finnas mjukvaru uppdateringar för detta, som åsikterna går isär om, och för någon stackare har det kostat 23000kr att få detta fixat.
(Kataysator + 4sonder + DATABOX!!!)

Vad tror ni?

Dom inläggen är lite gamla, så det kan ha hänt saker sen dess.

Jag kostar INTE på den 23000kr.

En ny katalysator kostar iofs 3600kr på Skruvat.se, men det är inte kul att byta den,med rostiga skruvar + ca 2000kr för varje sond som gängpajar.
Dessutom kanske orginalfelet finns kvar.


Dessutom....

Idag, lägger AC´n av också.
Jag körde ca 15 mil utan problem. Sen när den stått ca 5 min, så ska jag flytta bilen.
Då blinkar AC´lampan, och den kyler inte.
Jag låter den stå i ca 15min och provar igen.
Då blinkar AC´lampan efter ca 5 min användande.
Den kylde utmärkt, och sen dog den.

Efter att bilen stått 1,5 tim, fungerar AC´n fint igen. (???)
Jag körde ca 20 min utan problem.

Någon teori om detta?

Det var VÄLDIGT fuktigt ute.
Kan det ha blivit is i förångaren.
(utanpå alltså, som i en luftavfuktare)


Micke.
En mycket besviken RAV4 ägare.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av Micke2 »

Hej igen.

Jag kanske hade för lång utläggning...


Kortfattat:

Vad kostar ett katalysatorbyte?

Toyota eller tex Mekonomenverkstad?
Vad rekommenderas?
jag har inte tid nu, annars hade jag bytt den själv. (småbarn)

Räcker det med katalysatorn, eller ska det alltid bytas databox, mm för att det ska bli helt bra?
Hur vanligt fel är detta?
Finns någon Goodwill från Toyota om detta?

Jag har haft äldre bilar som fått goodwill på olika saker.



Ang AC'n:

Den fungerar fint igen. ( ???)
Är en AC service något att lägga pengar på?
Bilen är ju 10 år gammal, så det kanske är dags.

Micke.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av cheetah1 »

Katalysatorn kostar ca 7000, och ett byte kostar ca 10000 inklusive material. Har du otur får dom inte ur lambdasonderna hela, då kostar dom ca 2000 styck för materialet.
Tyvärr är det ett typfel på den där (jag hade en likadan), dom har gjort nåt galet så katalysatorn slutar rena som den ska på högre varv (90+ km/h ca). Ska enligt min lokala verkstad vara åtgärdat om man byter katt. I samband med bytet uppdaterar man också programvaran i styrboxen om det går, så att den får lite lägre känslighet för problemet i framtiden. Jag försökte få dom att göra bara uppdateringen, vilket kom tidigt som en servicebulletin, åtminstone i USA, att det skulle göras, men det tvärvägrade dom med motiveringen att det inte lönar sig. Du kan ju se om du kan få din verkstad att göra det, det kanske löser problemet..
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av Swecap »

Ang. AC problemen

Kan minnas att när det spökar sådär kan de vara reläet, tror de är lika som till tutan ( värt att skifta å prova )

Även magnetkopplingen på kompressorn kan strula, rost på kontaktytorna ger fel avstånd och då kan de bli konstiga symptom.
Oftast att den slutar fungera när den gått länge.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av Glenn »

En f.d kollega är inne på sin tredje katalysator på sin VW, dne första tror jag höll 10k, den andra 8k, och nu har den tredje gått ca 7k, så om ett par tusen mil så lär den väl faila bilprovningen och behöver bytas igen.

VAG påstår att "katalysatorer är att betrakta som förbrukningsartiklar, det är fullt normalt att den behöver bytas efter ca 10000 mil", själv hävdar jag att VAG är puckon :)

Med dte menar jag mer att katalysatorn ska hålla lika länge som bilen om inte något är väldigt fel, så det cheeta skriver kan ju mycket väl stämma.

(Mitt rekord hitills är 39k mil på mätaren, en SAAB 9000i '92, den ahde fortfarande fungerande katalysator, troligen den som monterades 1992..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.

Inlägg av Micke2 »

Hej.
Tack för svaren.

Jag var rädd att katten var ett följdfel av något annat.
Det är ett inbyggt Rav4 fel alltså.

Detta visste säkert tidigare ägaren om. :evil:

Ang VWs så har vi en 2005 Passat 1,8t som gått 22000mil.
Ingen katalysator eller lamdasond är bytta.
Inga framvagnsleder heller.

Idag fungerade i alla fall Toyotans AC perfekt. :)
8mil totalt med några kortare stopp.


Ang katalysatorn.
Jag ska prata med Toyota om dom vill göra någon uppdatering.

Jag tror jag ska jag ringa Generalagenten och gnälla lite om detta.
Det har jag lyckats med förr.
(10 år gammal Hyundai fick ny bakvagnsbalk gratis)
Rostskyddsgarantin var 7 år. He he. :thumbup:


Jag ska också testa med två flaskor STP, och lite gasande.
Få se om det kan hjälpa.

Funkar inte ovan, så byter jag nog kat själv.
Fast det får vara tills i vinter eller vår.

Just nu är ekonomin ansträngd som F-N.
Tid och lust är det ännu sämre med.
Jag köpte ju en Toyota för att slippa skruva så mycket,...... trodde jag. :(

Kärvande främre bromsoken ska bytas nu först, för att slippa följdfel som hjullager tex.
Det får vara nog med krångel nu. :evil:


Micke.
Skriv svar