startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av Impreza »

Hej allihopa ! var ett tag sedan man körde toyota men nu har vi köpt en yaris 2006 med 1,3litarn.

MEN stött på problem redan dock !

Både jag och min moster har varsin yaris den ena e 2006 och andra 2008 men bägge är av likadan karros typ samt 1,3l.

Det har hänt att bilarna inte startat när man vridit om nyckeln .
Bilarna har full strömstyrka på batteriet. Alla lampor o dyl lyser men motorn går inte runt ! de händer inget !!!
Precis som om man inte hade trampat ner kopplingen för o starta.

Detta har hänt 2-3ggr på bägge bilarna och ja undrar om detta är ett vanligt fel och hur man löser det ?
Kan det vara kopplingslägesgivaren som spökar ? vet att supra mk3 hade samma fel och då var det ju ngra bläck som slets ut om jag minns rätt.

Bägge bilarna har gått strax innan 7000 mil .

/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av PierreW »

Mer troligt att mattan ligger lite för långt fram, har aldrig stött på annat.
Hemtjänstens Yarisar kom ofta med bärgare för att dem inte starta,
man bara gick ut och drog tillbaka mattan lite snyggt med fötterna när man klev in och sen starta som vanligt.
Snopna miner från bärgare och hemtjänstspersonal. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av Impreza »

PierreW skrev:Mer troligt att mattan ligger lite för långt fram, har aldrig stött på annat.
Hemtjänstens Yarisar kom ofta med bärgare för att dem inte starta,
man bara gick ut och drog tillbaka mattan lite snyggt med fötterna när man klev in och sen starta som vanligt.
Snopna miner från bärgare och hemtjänstspersonal. ;)
Haha så dumt ! kan ju vara troligt i deras fall men i våra bilar sitter mattorna fast i golvet med 2st "hakar" så dem kommer ingen stans :)

/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av PierreW »

Impreza skrev:
PierreW skrev:Mer troligt att mattan ligger lite för långt fram, har aldrig stött på annat.
Hemtjänstens Yarisar kom ofta med bärgare för att dem inte starta,
man bara gick ut och drog tillbaka mattan lite snyggt med fötterna när man klev in och sen starta som vanligt.
Snopna miner från bärgare och hemtjänstspersonal. ;)
Haha så dumt ! kan ju vara troligt i deras fall men i våra bilar sitter mattorna fast i golvet med 2st "hakar" så dem kommer ingen stans :)

/ Dennis

Kråla ner och ta en titt, är som en bromsljuskontakt, borde gå att justera antingen genom att skruva på den eller böja fästet lite ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av Hanzzon »

Personligen har jag aldrig varit med om något annat "problem" på alla de Yarisar vi servar på jobbet av denna modell än just det Pierre nämner att föraren har en golvmatta som tar i kopplingspedalen, att man glömt att trycka ner pedalen eller att man inte trycket ner den 100% i botten då detta är ganska kinkigt på Yaris så kolla att ni verkligen tryckt pedalen helt i botten då den reagerar väldigt långt ner på pedalen och jag har själv trots att jag jobbar med bilar hela dagarna trott att jag kopplat ur helt men tex haft foten snett på kopplingspedalen så att foten tagit i golvet innan pedalen är 100% nertryckt och då har bilen inte gått att starta varpå den startat om man tar "omtag" och kopplar en gång till.

Andra startproblem är i det närmaste extremt ovanliga på Yaris så jag tror "problemen" ligger i någon av dessa alternativ, lycka till! :)
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: startproblem med yaris 2006 samt 2008 ?

Inlägg av Impreza »

Nja någon matta har inte varit ivägen då den sitter fast med hakar i golvet.
Pedalen vet ja har varit i bott!
Men kan som sagt vara nått med givarn eller att konsollen kan vara böjd får nog titta närmare på det. Dock ingen som pillat på något av nämnda delar sen innan.
På monsters bil vet jag att pedalen varit i golvet till 100% för hennes koppling var såppas kasst justerad så den tog i golvet ..skrappa i lådan när man växla även fast den var helt nertryckt. Den var sådan sen ny ..dock bättre på våran.

/ Dennis - nu de sissta har bilen funkat ok förutsatt från att remspännaren/löphjulet låter illa .
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar