Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Hej
Nu har jag nog bestämt mig för att automatväxellådan i min Avensis Verso 03 trots allt är trasig, har varit lite krångligt att felsöka och ett tag pekade det på ett elektriskt fel men det är nog lådan som inte fungerar riktigt som den skall. Har hittat en låda på skroten som skall passa, den kostar 10 000:- så jag har dragit mig i det längsta.

Hursomhelst, till min fråga, är det någon av er som bytt en låda på en Verso? Är det något speciellt man bör tänka på? Några moment som är kritiska? Behöver man några specialverktyg eller något standardverktyg som är bra att ha? Behöver man några ytterligare reservdelar, packningar eller liknande?

Att det är en hel del skruvande det förstår man men om man kan vara lite förberedd på vad som dyker upp så går det smidigare så jag är tacksam för lite tipps.
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av Hanzzon »

Är automatlådeoljan bytt som den ska enligt Toyotas rekomendationer var 9000e mil (9000/18000/27000mil osv)?
Om detta sköts är problem med lådorna ovanliga och blir det problem så är det nästan alltid detta som har misskötts och orsakat problemet.
Har du testat att byta automatlåde-oljan nyligen och märkt om den blir bättre? Annars är detta det billigaste du kan börja med, har man tur så räcker det att byta ett par gånger med några mils körning imellan för att få ur det mesta av oljan då man aldrig får ur all olja ur en automat vid byte.
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Hej

Jag bytte oljan utan att det blev någon skilnad, får felkod P0705 (solenoid) och sedan slutar den att lägga i O/D. Nollställer man datorn så funkar den ganska bra tills felkoden kommer tillbaka, eller rättare sagt, på låga varv kan den utan förvarning kasta i och ur växlarna så det sjunger om det och rätt som det är så hamnad den i ett mellanläge där motorn rusar utan att driva. Men däremmelann går den bra :-) Den har gått 30 000 mil, köpte bilen när den gått 11 000 och började med att byta oljan och sedan har jag bytt 2 ggr tills nu. Har haft in den på Toyotaverkstaden och de rekomenderade att byta ut lådan. Mekanikern hade haft en RAV4 med liknande problem där de bytte Sollenioden för O/V, samma felkod men det blev inte bättre av det och den kostar tydligen 3000:-
Ringde även en annan toyotaverkstad vid kungens kurva och den teknikern menade att de alltid byter lådan med den felsymtomen.

så jag tänkte att det är nog bättre att köpa en låda från skroten nu när det råkade finnas en som passar, de är inte så lätta att få tag på. Då kommer bilen att bli bra (hoppas jag) och vi är beroende av att få igång bilen eftersom vi bor på landet.

Fast, jag är väldigt frestad att börja bytet med att öppna tråget i växellådan och plocka ur ventilpaketet så man kommer åt sollenoiderna och se om det går att hitta något fel, de kanske bara kärvar lite ellet nått sånt. Vad jag förstår så sitter det 5 stycken i lådan.
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Nu har jag börjat riva ut den gamla växellådan, tänkte lämna en statusrapport och ställa några frågor, hoppas någon har svar på dom.

Har fått bort plasten under motorn och i hjulhusen. Har fått lös vänster hjulupphängning och fått ut drivaxeln. Plockade bort damasken och tog isär den inre knuten och det kanske var ett misstag. knuten var fylld med en seg olja och jag kan inte räkna ut hur jag skall få dit ny olja när den skall plockas ihop igen. Kanske någon vet hur man gör? Lådan jag köpte från skroten hade inte drivaxelskålar kvar på lådan. Jag undrar hur man får ut axlarna ur lådan, kan inte se att det finns någon låsning men det borde det väl finnas. Någon som vet hur man får ut axlarna? Krävs det något specialverktyg?
Såg att tätningarna i den nya lådan hade fått en del stryk och borde bytas så det får jag beställa på måndag. Borde man byta tätningen vid drivaxeln åxå? den ser ok ut och det verkar inte ha läckt olja.

I morgon skall jag försöka få lös avgassystemet, det kommer säkert att skita sig för de skruvarna var riktigt rostiga. Sedan borde det gå att sänka ner lådan och plocka lös den. Frågan är om man måste lossna på det högra motorfästet åxå för att kunna sänka ner lådan, någon som vet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av PierreW »

perry thomsen skrev:Nu har jag börjat riva ut den gamla växellådan, tänkte lämna en statusrapport och ställa några frågor, hoppas någon har svar på dom.

Har fått lös vänster hjulupphängning och fått ut drivaxeln. Plockade bort damasken och tog isär den inre knuten och det kanske var ett misstag. knuten var fylld med en seg olja och jag kan inte räkna ut hur jag skall få dit ny olja när den skall plockas ihop igen. Kanske någon vet hur man gör? Lådan jag köpte från skroten hade inte drivaxelskålar kvar på lådan. Jag undrar hur man får ut axlarna ur lådan, kan inte se att det finns någon låsning men det borde det väl finnas. Någon som vet hur man får ut axlarna? Krävs det något specialverktyg?
Såg att tätningarna i den nya lådan hade fått en del stryk och borde bytas så det får jag beställa på måndag. Borde man byta tätningen vid drivaxeln åxå? den ser ok ut och det verkar inte ha läckt olja.
Nu har du nog gjort bort lite granna, de inre knutarna tar man aldrig nånsin isär, synd att jag inte uppmärksammade tråden tidigare,
dem kan va ett helvete rent ut sagt att få ihop.
Vad gäller packboxarna till drivaxlarna så det de enda som tätar, det som sitter på drivaxeln/knuten är bara ett dammskydd.
Och är du minsta lilla tveksam till om packboxarna i lådan är dåliga så byt, dem kostar inte så många hundringar.


Jag brukar använda en kofot att bända ut drivaxlarna med, ibland får man slå loss dem med typ en handslägga och en förlängare så låsringen släpper,
så har det i alla fall varit på alla manuella jag lossat axlar på.
Har aldrig haft loss nån låda på en Verso, och särskilt ingen automat på AZ motorn, aldrig vart nått krångel med dem,
så tyvärr har jag ingen erfarenhet av just de jobbet du gör, men det är bara att ta det från ena änden till de andra och sen tvärtom när de ska ihop.
Lådan lär väl väga nått kg så ligg gärna inte under när du lossar sista bulten ;)


Kanske du hittar nån nyttig info eller mekhjälp här http://www.toyodiy.com/parts/g_E_2003_T ... NSDKW.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av PartyBoy »

Jag har bytt styrenhet på 2 Rav4:or med dessa symtom och felkod på solenoid. Dom växlade konstigt, slirade och kastade i växlar, men gjorde man dom strömlösa så fungerade dom strömlösa bra, en kort stund iaf :-)
---------------------------
Toyota Mek
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Tack för tipset PierreW och tack för länken, riktigt bra och det underlättar verkligen att se skisserna. Det borde gå bra att sätta tillbaka drivknuten i skålen när man fått ur den ur lådan. Själva knuten är intakt, nållagren har inte fallit ur. Får ju fylla den med oljan först förståss, borde gå att beställa hos Toyota ellen kan man använda någon olja från Mekonomen?

Vänstersidans drivaxel sitter riktigt illa till så där vette sjutton hur man skulle fått in ett bräckjärn och trycka ur axeln men det kanske kan funka. Nu plockar jag bort den när jag fått bort lådan istället. Högersidan blir nog lite lättare att plocka ur, hoppas jag:-) Skall börja dagens meckande med att ta bort den när det slutat regna.

Jag hoppas verkligen att det är lådan som är felaktig, jag var osäker innan jag började byta och är fortfarande osäker. Det var därför jag lämnade in den till Toyota för felsökningen och deras rekommendation var att byta lådan. Jag ringde ju åxå till Toyota vid Kungens kurva och beskrev felkoder och symtom och fick samma besked där. När det då dök upp en låda som passade så slog jag till.
Nu har jag kommit så långt i skruvandet så nu går det inte att backa utan det är bara att köra vidare med bytet och hoppas på det bästa :-)

Jag glömde säga att muttern som sitter på den undre spindelleden, den har nummer 43330 var helt omöjlig att få bort hel. Det är så trångt att det inte går att få dit en ringnyckel och försökte man lossa den med den öppna änder blev den genast rund. Den fick jag slipa ner och spräcka. Skulle väl gissa att det är så ni gör på en riktig verksad åxå.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av PierreW »

perry thomsen skrev:Tack för tipset PierreW och tack för länken, riktigt bra och det underlättar verkligen att se skisserna. Det borde gå bra att sätta tillbaka drivknuten i skålen när man fått ur den ur lådan. Själva knuten är intakt, nållagren har inte fallit ur. Får ju fylla den med oljan först förståss, borde gå att beställa hos Toyota ellen kan man använda någon olja från Mekonomen?


Jag glömde säga att muttern som sitter på den undre spindelleden, den har nummer 43330 var helt omöjlig att få bort hel. Det är så trångt att det inte går att få dit en ringnyckel och försökte man lossa den med den öppna änder blev den genast rund. Den fick jag slipa ner och spräcka. Skulle väl gissa att det är så ni gör på en riktig verksad åxå.
Så har alla andra oxå tänkt om knuten, ja tar det när den är lös ;)
Jag har inget bra tips för att få ihop den ordentligt igen, utan det är bara att hålla på och till slut hittar du rätt läge och får i lagren i koppen igen.
Vi hade ett verktyg som vi gjort själva som man spände fast i inre knuten och sedan i drivaxeln så den inte kunde glida isär.
Annars funkar 2 slangklammor och en bit spännband eller buntband lika bra att hålla ihop de med. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Jo, så är det nog, hade jag bara vetat det innan så hadde jag inte tagit isär knuten men nu är det som det är så jag får pilla med det tills det passar igen.

Bra tipps med spännband, tack för det, det skall jag genast montera på högersidan innan jag början knacka ut den. har just fått lös allt kring den drivaxeln samt balken och avgassystemet under bilen så nu skall jag börja knacka ut axeln.
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Tricket med spännband funkade perfekt. Axlarna lossnade med lite övertalning från växellådan och knuten är hopmonterad igen. Det var inte så krångligt att få ihop den, lite av ett Gotiskt knutkors men lutade man lite på skålen och lät 2 av rullarna glida ut på sin axel så gled skålen på hur fint som helst. Nu saknar jag bara den trögflytande oljan som den var fylld med. Har bara hittat knutfett och den har en helt annan konsistens, har skickat ett mail till Toyota för att se om de kan få fram den. Är det någon som har ett tipps annars vad det är för olja som man använt?

Lådan lossnade fint från motorn och är numera parkerad bredvid den nya, fy sjutton vad tung den blir när man försöker baxa med den på raka armar under bilen :-)

De enda stora problemen jag haft, förutom knuten då är att nästa alla skruvar i karossen och avgassystemet sitter som berget, fastrostade som de är. För att få loss den längstgående balken var man tvungen att få bort det bakre motorfästet vars bultar var fastnitade i fästet och de släppte förståss från nitningen när jag försökte lossa dem. För att komma åt att svetsa fast dem igen på motorfästet fick jag plocka ner hela den tvärgående balken. Det var mycket pyssel med det eftersom det blev ännu mer fastrostade bultar att bråka med, det tog nästa hela söndagen att få till det. Fördelen med det är att det blev gott om utrymme runt växellådan. Nackdelen är förståss att all framvagnsinställning gick väl åt pipan eftersom det förmodligen inte går att få tillbaka allt på exakt samma sätt igen.

En fråga till er experter, den växellåda jag köpte där följde den stora plåtballongen bakom svänghjulet med, det är väl det som är oljepumpen i lådan. På mitt svänghjul sitter motsvarande plåtklump kvar, fastskruvad i svänghjulet, är det ok att den får sitta kvar eller bör man byta ut den till den som följde med lådan jag köpte? Kanske en korkad fråga men eftersom de ser helt lika ut men det kanske är så att de hör ihop på något sätt.

Nu väntar jag bara på att få hem packboxarna som jag beställt, sedan skall monteringen börja. Under tiden har jag rensat alla gängor med gängtapp och borstat alla skruvarna rena från rost och smörjt allt med kopparpasta så monteringen borde gå som en dans
Skriv svar