Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av Stigge »

perry thomsen skrev:Tricket med spännband funkade perfekt. Axlarna lossnade med lite övertalning från växellådan och knuten är hopmonterad igen. Det var inte så krångligt att få ihop den, lite av ett Gotiskt knutkors men lutade man lite på skålen och lät 2 av rullarna glida ut på sin axel så gled skålen på hur fint som helst. Nu saknar jag bara den trögflytande oljan som den var fylld med. Har bara hittat knutfett och den har en helt annan konsistens, har skickat ett mail till Toyota för att se om de kan få fram den. Är det någon som har ett tipps annars vad det är för olja som man använt?

Lådan lossnade fint från motorn och är numera parkerad bredvid den nya, fy sjutton vad tung den blir när man försöker baxa med den på raka armar under bilen :-)

De enda stora problemen jag haft, förutom knuten då är att nästa alla skruvar i karossen och avgassystemet sitter som berget, fastrostade som de är. För att få loss den längstgående balken var man tvungen att få bort det bakre motorfästet vars bultar var fastnitade i fästet och de släppte förståss från nitningen när jag försökte lossa dem. För att komma åt att svetsa fast dem igen på motorfästet fick jag plocka ner hela den tvärgående balken. Det var mycket pyssel med det eftersom det blev ännu mer fastrostade bultar att bråka med, det tog nästa hela söndagen att få till det. Fördelen med det är att det blev gott om utrymme runt växellådan. Nackdelen är förståss att all framvagnsinställning gick väl åt pipan eftersom det förmodligen inte går att få tillbaka allt på exakt samma sätt igen.

En fråga till er experter, den växellåda jag köpte där följde den stora plåtballongen bakom svänghjulet med, det är väl det som är oljepumpen i lådan. På mitt svänghjul sitter motsvarande plåtklump kvar, fastskruvad i svänghjulet, är det ok att den får sitta kvar eller bör man byta ut den till den som följde med lådan jag köpte? Kanske en korkad fråga men eftersom de ser helt lika ut men det kanske är så att de hör ihop på något sätt.

Nu väntar jag bara på att få hem packboxarna som jag beställt, sedan skall monteringen börja. Under tiden har jag rensat alla gängor med gängtapp och borstat alla skruvarna rena från rost och smörjt allt med kopparpasta så monteringen borde gå som en dans
Sitter inte convertern i lådan när du sätter upp den, kan det vara väldigt svårt att få dit lådan!
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Aha.., du menar att man skall skruva av convertern från svänhjulet och sedan när lådan är på plats skruva fast den på svänhjulet igen.

Humor, Låter ju helt självklart förståss, att jag inte tänkte på det? Tack för tippset. så är det när vi amatörer ger oss på att leka bilmeck och då är ju ett sånt här forum guld värt..
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av PierreW »

perry thomsen skrev:Aha.., du menar att man skall skruva av convertern från svänhjulet och sedan när lådan är på plats skruva fast den på svänhjulet igen.

Humor, Låter ju helt självklart förståss, att jag inte tänkte på det? Tack för tippset. så är det när vi amatörer ger oss på att leka bilmeck och då är ju ett sånt här forum guld värt..
Det är nu den Värmländska rally-genen kryper fram ur sitt skal ;)
Vi borde självklart tipsat dig om att lossa Convertern så den följde med loss, men tydligen tänkte ingen på de :geek:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Nu har jag fått dit den nya växellådan jag köpte på skroten, montaget gick ganska smidigt nu när allt är smort och rengjort. Tog nog bara 8-9 timmar men då var jag helt ensam att baxa upp den i läge och bara det tog nog ett par timmar.

Tyvärr fungerade den bara några km sedan kom samma fel tillbaka igen, surt sa räven :cry:

PartyBoy, nu kan du säga "vad var det jag sa" ;)

Nåja, det visste jag ju från början att det var lite osäkert så nu återstår frågan, vad kan det då vara för fel? PartyBoy, du sade att du bytt styrenheten på RAV4 men vet du vilken enhet det är på min Avensis Verso som är styrenheten? är det värt att försöka hitta en sådan på skroten eller är det smartare att köpa en från Toyota?
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av perry thomsen »

Efter lite sökande på nätet så kom jag fram till att styrenheten för växellådan är samma burk som kallas Insprutningskontroll eller Motorstyrning eller ECU
Kärt barn har många namn :-)

Jag plockade ur den, den sitter på höger sida bakom handskfacket och öppnade den. Efter en optisk inspektion tyckte jag mig se några tveksamma lödningar. Lödde om alla kontakter, alla kraftkomponenter och några motstång med gråsprängd lödning. Eftersom jag har ett förflutet i elektronikbranchen och tillbringat några tusen timmar med lödpenna i handen är det inget jag tvekar inför. Men den som är minsta osäker på lödningar skall nog inte själv ge sig på detta, risken är stor att man skadar mer än man gör nytta. Det är ett 4 lager ktetskort med ytmonterade komponenter på båda sidorna.

Sedan har det fungerat, bilen blev som ny. Inbillar mig att den växlar lite mer distingt och är snabbare att växla ner när så fort momentet ökar. Vorde det inte sånt oerhört stort jobb så skulle det vara roligt att sätta tillbaka den gamla lådan igen och se om skillnaden i gång är inbillning eller inte.

Vet inte vad man skall säga men det var en rysligt lång omväg till felet som var lödfel i ECU:n. Blev lurad av att man från proffersionellt håll rekomenderade att byta lådan samtidigt som lådan verkligen uppförde sig som om den skulle vara trasig.

Är det någon som är intresserad at att köpa en bättre begagnad automatväxellåda?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av PartyBoy »

Vad var det jag sa ;-)
---------------------------
Toyota Mek
Valleybrook
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 07:00:08
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: 24762

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av Valleybrook »

Hej. Tänkte bara meddela hur tacksam jag är att jag kunde hitta denna artikeln. Jag fick nämligen problem med min 2003 Avensis Verso, 31000 mil. Automatlådan började bete sig konstigt. Växlade oerhört ryckigt. Besökte automatlåda experter, var på Toyota, bytte låd-olja, etc. Alla sa att det var kört och att jag måste byta växellåda. Jag hittade en begagnad men samma fel. Jag deppade ihop men samma kväll hittade jag denna artikel och förstod att det var ECUn som det var fel på. Hittade en holländsk firma som kunde laga styrboxen och nu funkar det perfekt. Retar mig på att inte ens Toyota känner till detta till synes vanliga fel.

Så tack för tipsen, ni räddade min kära Verso! :D
Mvh Erik
Thomas79
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 maj 2018, 08:48:38
Bilmodell: Toyota avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av Thomas79 »

Hej
jag snubblade in på stråden idag då jag har ett liknande problem med min Verso -04. Det är så att ibland när man lägger i backen så hugger den ,precis som den inte hittar rätt läge men fortsätter jag att backa så hugger den stundvis under hela backningen . Detta händer bara i bland och annars backar den hur bra som helst. Det är även bara back växel som är problemet med min automatlåda.
Nån som känner igen sig i detta?
kristianjalte
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 03 feb 2021, 15:34:58
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Vaxholm

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av kristianjalte »

Hej allihop,

Såg detta inlägg idag, typ 10 år sedan det skrevs, kring avensis verso och automatlådan, min är från -03 och gått 34000 mil.

Löste allt sig genom att byta ECU:n, eller lödde de om den? Jag har exakt likadana problem, växellådan rycker till då och då.

Min fråga till er som haft problemet är om felet kom "plötsligt", vilket det gjorde för mig. Stod på en parkeringsplats och la i växeln och det knyckte till direkt och visade felkod (solenoiden). Sedan dess hackar den då och då när lådan försöker skifta växel, främst mellan växel 2-3 upplever jag. När jag väl ligger och kör i 80-90 så rycker det ingenting. Så bara den får i växeln så går bilen bra.

Finns inga lådor att köpa nuförtiden på skroten, men är inte så sugen på ny låda heller om det kan vara ECU. Tar gärna feedback på om någon har fler tips kring detta och hur man gör det praktiskt. Själv har jag inte "lött" någon sedan mitten på 90-talet i högstadiet, så jag kan inte ens drömma om att göra det själv, men vill gärna veta vad jag ska felsöka och hur man kan se felet...

mvh
Kristian
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Byte av automatväxellåda Avensis Verso

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Kul att läsa den gamla tråden igen :-) Jag lödde om ECU:n själv och det fungerade så länge som bilen levde, den blev skrotar för 2-3 år sedan efter att en lastbil tappat ett bromsok på den, ingen blev skadad men rena turen att den inte for in i bilen för då hade det slutat helt annorlunda. Jag köpte en annan Avensis Verso, en 2004 och det gick bara typ 500 mil innan det blev samma fel på den, fast nu visste jag ju vad det var så jag rev ut ECU:n och lödde om den åxå och sen har den åxå fungerat problemfritt.

Det är framförallt lödningarna på kontakterna som lossnar, jag har för övrigt lödd om, säkert 10 ECU;r från diverse olika bilmärken och båtar med samma problem, kontakterna lossnar. i nästan samtliga fall har det löst problemet, men inte alla gånger.

ECU:n i Verson är mycket lätt att löda om om man har bra lödutrustning. På vissa bilmärken har dom fyllt utrymmet med silikon och då blir det lite besvärligt men det går att peta rent. Man har ju inget att förlora på att försöka.
Skriv svar