Byte av A/C på Avensis 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mrtswe
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 31 maj 2012, 22:33:06
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Hjärup
Land (Country): Sweden

Byte av A/C på Avensis 2007

Inlägg av mrtswe »

Jag möttes av ett tråkigt besked från verkstaden vid senaste service - min A/C och ett tillhörande rör läcker och behöver bytas till en kostnad på 10.500 kr. Eftersom bilen bara är 4,5 år gammal (gått 11.500) kan jag som bilokunnig uppleva kostnaden som stor.

Jag har några frågor till er mer erfarna och kunniga:

* Jag har halvförsäkring (Länsförsäkringar) på bilen - täcker den en sådan skada normalt sett?
* Finns det alternativ till att använda orginalverkstaden som minskar kostnaden ordentligt?
* Kan det snarare ha med kvalitetsproblem på bilens delar än en skada som skett? Bilens motor rasade totalt för två år sedan i södra Tyskland vilket medförde en hel veckas reparationer och en helt bytt motor så min bild av Toyotas kvalitetsnivå har blivit lite skadad.

I samband med detta tittade jag snabbt på att uppgradera bilen till den nya avensisen inför sommarens bilsemester. Som generellt bilokunnig skrämmer det mig om jag har många större kostnader som kan komma upp. Kan jag vänta mig några större kostnader den närmsta tiden som riskerar dyka upp?

Mvh

T
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Byte av A/C på Avensis 2007

Inlägg av Hanzzon »

Du har uppenbarligen haft otur med din Avensis för normalt sett går dessa problemfritt under dessa 4,5 år.
Hade du haft Toyotas bilförsäkring (genom Folksam) så hade du troligen kunnat tagit ut denna AC-skada på denna då denna försäkring har längre maskinskade-försäkring än andra bolag och gäller ända upp till 15 000mil eller tills bilen är 10 år, det normala är upp till max 10 000mil vilket jag har för mig att även Länsförsäkringars maskinskara gäller så detta är tyvärr kört i det fallet.

Du har inte köpt bilen begangad hos en Toyota-handlare? I så fall är det troligt att bilen har sålts med Toyotas TKG-begagnatgaranti som gäller upp tills bilen gått 15 000mil även den förutsatt att bilen servas som den ska, kan vara värt att kolla upp då denna gäller det mesta.

Priset är svårt att säga något om när man inte vet vad skadan/felet är. Med lite otur kan det räcka med ett stenskott på fel ställe på tex AC-kylaren så måste detta bytas och AC:n renoveras.

Normalt sett inträffar inte många allvarliga fel på en Avensis mellan tex 10-20 000mil så länge servicen sköts vilket är det allra viktigaste här, det vanligaste problemen beror på slarvig och överhoppad service och allmän misskötsel annars funkar Avensis generellt sett bättre än de flesta konkurrenter problemmässigt.
Skriv svar