Sprucken topp? Topplockpackning?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

Har en Celica Liftback 89-
Modell ST162 om jag inte minns fel.


Nu är det så att jag inte kört den hårt eller fort, inte heller de två tidigare ägarna, känner båda två. Den har inte gått så långt alls och har aldrig krånglat förr.

Nu när jag åker hem från Norge märker jag först att den börjat vibrera när jag kommer närmare 130 under en omkörning. Testar igen några gånger, samma ställe varje gång börjar det skaka riktigt ordentligt i hela bilen. Tänker att det kanske är nån bussning (?)
Stannar efter ett tag och kollar oljan, brukar göra det innan jag åker långt. Och till min förskräckelse är det fan tomt! Hittar ingen läcka, luktar inte olja. Fyller på lite, låter den stå ett bra tag och fyller på så nivån blir bra. När jag kollar vattnet är det alldeles brunt. Fick veta nu att vattnet byttes helt i höstas, ska inte vara rost eller skit i det alls.
Sen börjar bilen efter ca 40 mil hoppa och studsa och trots att jag testar köra den på högre varv är den nära på att dö. Klarar mig hem och funderar nu på vad fan det kan vara. Måste nämligen ner till Norge igen för att jobba!

Antar att det kan vara toppen, packning eller liknande? om det är till kylarvattnet oljan försvinner. Hur kan man kolla det? Måste allt skruvas loss och hur mycket kostar det att byta skiten? Är så less på att skruva på bilar ust nu så jag lämnar nästan hellre in den.

Eller kan det vara elektriskt? Att den inte får tillräckligt med ström så den studsar och har sig?

Självklart händer ju det här när jag måste ha bilen, skulle ni råda mig till att kolla problemet innan jag drar till Norge (är 60 mil) eller kan man chansa och hoppas på att den inte tar mer skada?

Den har aldrig gått varm föresten, och tempen står precis som den ska trots långkörning.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av fredrik mkIII »

om du tar loss kylarlocket och startar motorn. forsar det ut vatten då och bubblar och har sig?
om det är olja i kylet så blir vattnet grått och väldigt slaggigt.

oljan i motorn hur ser den ut? mörk eller ljus? är den brunaktig eller ljusare så har du vatten i oljan.

kan du känna någon glykollukt i avgaserna?

hur ser tändstift ut?

kan det vara så att när det senast byttes kylvätska så kanske det bara fylldes på rent vatten? då rostar det i kylet och vätskan kan säkert bli brunaktig. smakar kylvätskan sött?

kamrem kan ha hoppat. tändstift eller andra delar kan va dåliga.. jag avråder dig till att resa en sådan lång sträcka utan att vara säker på att bilen går som den ska!

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

Ska kolla de sakerna! Tack så mycket :)
Återkommer!


fredrik mkIII skrev:om du tar loss kylarlocket och startar motorn. forsar det ut vatten då och bubblar och har sig?
om det är olja i kylet så blir vattnet grått och väldigt slaggigt.

oljan i motorn hur ser den ut? mörk eller ljus? är den brunaktig eller ljusare så har du vatten i oljan.

kan du känna någon glykollukt i avgaserna?

hur ser tändstift ut?

kan det vara så att när det senast byttes kylvätska så kanske det bara fylldes på rent vatten? då rostar det i kylet och vätskan kan säkert bli brunaktig. smakar kylvätskan sött?

kamrem kan ha hoppat. tändstift eller andra delar kan va dåliga.. jag avråder dig till att resa en sådan lång sträcka utan att vara säker på att bilen går som den ska!

mvh fredrik
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

Vattnet bubblar inte och har sig när motorn är igång.
Oljan ser fin ut! Upptäckte dock en hårfin spricka precis innan tätningen på oljefiltret. Det är ca 1000 mil sen det byttes så det ska jag ta och göra. Var nästan slut på olja i den igen :( Hoppas det är där det läker, fanns dock ingen pöl under bilen men det hade runnit under filtret..

Remmar ser bra ut, hyffsat nya. Stiften är bra, det är såna där platinastift som byts ut var 10.000 mil.

Funderar mer och mer på om de är elektriskt, batteriet och generatorn funkar bra men det kan ju ha ärgat sönder nånstans eller är glappt? Vette fan dock hur man kollar det

Imorn ska jag byta olja och oljefilter.
Verkar ju vara skit i vattnet, hade sjunkit undan lite nu när den stått två dygn. luktar dock inte olja, är glykol i.

Luktar inte glykol av avgaserna


Däremot tror förre ägaren att skakningarna i 130 km/h beror på ballansvikterna i däcken, de kan tydligen lossan.
Hur kollar man det? Måste man lämna in på däckverkstad?

Fler tips om ad som br kollas eller vad det kan vara för fel?
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

ps. Bränslefiltret är ej bytt när det ska enligt serviceboken. De hade tydligen sagt att man inte behöver byta det?
:/
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Larco »

Vibrationer i vissa hastigheter är ju ett vanligt kännetäcken för obalans i hjulen. Så det är ju troligt att en vikt har lossnat eller att däcken helt enkelt slitits och det blivit obalans av den anledningen.

Om vevhusventilationen är igensatt ska den väl kunna suga i sig en hel del olja och även gå rätt kasst... Annars har jag ingen idé direkt om det inte är ett ordentligt mekaniskt fel som kassa/trasiga kolvringar eller liknande.
Ryker bilen något blått med tanke på att oljan försvinner?
Luktar avgaserna förbränd olja? (sniffa inte för mycket :) )
Men vehusventilationen borde inte påverka kylvätskan det minsta.

Kylvätskan kan ju försvinna av andra anledningar än bara om topplockspackningen har gått sönder. Sprucken slang till expansionskärl så den suger tillbaka luft när motorn kallnar? Vätska i expansionskärlet?
Ang. brun kylvätska kan det blir så om man tidigare haft endast vatten i och/eller det sitter mycket avlagringar i motorn pga att vätskan inte bytts som den ska. Det har nog inget med detta att göra. Det finns ju tillsatser att köpa om man vill lösa upp ev. avlagringar i systemet också. Ny vätska lär ju lös upp en del gammal skit också.

Men det är ju inte helt otroligt att packningen har gått iom problem med både olja och vatten. Gör ett kompressionsprov.
Topparna brukar inte spricka, inte mer än längst upp till höger om generatorfästet, då läcker dem olja.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

Bytte olja och filter idag, var ändå dags!

Gamla oljan såg het okej ut, funderar på om vattnet fått i sig skit på annat ¨håll, verkar inte vara olja (?) Dessutom sjunker skiten undan när bilen står still och går bara att se om man kört en stund.
Ska byta vatten helt och se vad jag hittar.

Hur kollar man vevhusventilationen? är ganska grön på bilar.. 4 liter motorolja på asfalten talade för det idag, :lol:

hittar inga andra oljeläckor, legat under bilen och kikat och känt överallt. Avgaserna luktar varken bränd olja eller glykol.

kompressionsprov görs på verkstad va? Börjar bli tajt med tid, måste åka till Norge senast Lördag. Får se om jag får tag på nån verkstad som kan hjälpa mig på fredag, ska höra efter en däckfirma med som kan kolla de där vikterna.




Larco skrev:Vibrationer i vissa hastigheter är ju ett vanligt kännetäcken för obalans i hjulen. Så det är ju troligt att en vikt har lossnat eller att däcken helt enkelt slitits och det blivit obalans av den anledningen.

Om vevhusventilationen är igensatt ska den väl kunna suga i sig en hel del olja och även gå rätt kasst... Annars har jag ingen idé direkt om det inte är ett ordentligt mekaniskt fel som kassa/trasiga kolvringar eller liknande.
Ryker bilen något blått med tanke på att oljan försvinner?
Luktar avgaserna förbränd olja? (sniffa inte för mycket :) )
Men vehusventilationen borde inte påverka kylvätskan det minsta.

Kylvätskan kan ju försvinna av andra anledningar än bara om topplockspackningen har gått sönder. Sprucken slang till expansionskärl så den suger tillbaka luft när motorn kallnar? Vätska i expansionskärlet?
Ang. brun kylvätska kan det blir så om man tidigare haft endast vatten i och/eller det sitter mycket avlagringar i motorn pga att vätskan inte bytts som den ska. Det har nog inget med detta att göra. Det finns ju tillsatser att köpa om man vill lösa upp ev. avlagringar i systemet också. Ny vätska lär ju lös upp en del gammal skit också.

Men det är ju inte helt otroligt att packningen har gått iom problem med både olja och vatten. Gör ett kompressionsprov.
Topparna brukar inte spricka, inte mer än längst upp till höger om generatorfästet, då läcker dem olja.
Dizzy
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 00:39:44
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 89

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Dizzy »

Nu fattar jag ingenting.
Provade köra den idag, efter ca 3 mil ser jag att oljetrycket minskar i snabb takt. Jag svänger av vägen på först abästa ställe, kollar oljestickan.
Inser att det måste få rinna ned. Väntar 15 minuter, kollar oljestickan igen. Nästan inge olja alls.

MEN efter att i tre timmar åkt runt till verkstäder i Gävle för att se om nån kan ta in bilen akut så åker jag tillbaka till celican för att köra hem den. Då visar den på helt norma oljenivå. Det hade altså inte runnit ner bara...

Men oljetrycket då?? Nu ligger det på normalnivå igen, oljetrycket var så gott som stabilt hela vägen hem, sjänk lite men det gör det väl när oljan blir varm (?)

Hur som helst bubblar den och går på tre cylindrar låter det som lite då och då. Hur skadligt är det att köra bilen så?
60 mil är det jag måste köra på Lördag.
OM oljan nu inte försvinner nå mer och det visar sig vara läckan i oljefiltret som var problemet hur farligt är det då att köra med de där missljuden tills jag tar mig till Norge?

Och vad är de vanligaste orsakerna till att motorn bubblar och har sig?


Börjar bli så jäkla trött nu, hade jag haft tiiiid hade det varit lungt, kul att skruva och leta bara men nu är det bara imorn jag har på mig att kolla nå mer grejer. *panik*
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av Bellman »

Om det tar 15 minuter för oljan att rinna ner i tråget så måste du ha grymt stopp i returen så pass stopp att lagrena borde ha gått.
Och det borde läcka ifrån ventilkåpan.
Jag skulle då inte sätta mig och åka 60 mil inte en chans.
Är det packningen så kommer toppen att bli skev om du kör mer.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Sprucken topp? Topplockpackning?

Inlägg av fredrik mkIII »

vad menar du med att den bubblar?

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar