Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Hejsan, är ny på forumet men jag antar att denna tråd skall ligga här.

Det är så här att: Nu i helgen (2a Maj), kom nöjet att köra hem min GT4a som stått avställd under vintern.
En snabb titt under huven, i med lite olja och fylla på intercoolern då bilen tyvärr fått stå utomhus.
Motorn startade utan några som helst problem, och vilken känsla att få röra på gaspedalen och lyssnar till motorljudet!

Till problemet då: Halvvägs hemma så väljer hastighetsnålen att störtdyka ner till 0 och förblir liggandes där... Att reparera en hastighetsmätare är för mig en helt ny upplevelse och lära, så därför undrar jag om någon vet ett smidigt sätt att:

- Felsöka, är det vajern eller en givare som gett upp?

- Byta/reparera, hur göra?

Mvh, och tacksam för svar!
Henke
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Gt-4 »

Förmodligen är det vajern som har gått av, den är två delad så du kan skruva lös den nedre delen mot lådan å kolla så verkligen själva vajern inuti är hel.
Tror det är den nedre delen som brukar gå av.
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Tackar, skall göra ett försök.. Du råkar inte veta om det finns sprängskiss motsvarande?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Gt-4 »

Gå in på http://www.toyodiy.com/ sen kan du söka på alla reservdelar så finns det skisser.
Kollade lite snabbt men fann inte wiren tyvärr men du får leta lite. :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Pipedreams »

Annars så brukar det bli kärvt i vinkelväxeln till vajern nere på lådan och då går plastdrevet som sticker in i lådan sönder. Det kan jag nästan sätta en femma på.
Går att byta utan större problem.

Artnr 33403-19405 på den här bilden http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1988_T ... _3304.html

Kom ihåg att fixa vinkelväxeln också
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Tack som sjutton för svaren och länkarna! Skall ge det ett försök imorgon, pallade upp bilen idag på bockar men när jag väl låg där under så kom jag på att oljebyte nog ligger rätt i tiden. Så det fick bli ny olja, nytt filter och nya stift idag.. Finns det någon annan bil där det är mera att skruva i för ett enkelt stift byte? :P
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Gt-4 »

Phreak skrev:Tack som sjutton för svaren och länkarna! Skall ge det ett försök imorgon, pallade upp bilen idag på bockar men när jag väl låg där under så kom jag på att oljebyte nog ligger rätt i tiden. Så det fick bli ny olja, nytt filter och nya stift idag.. Finns det någon annan bil där det är mera att skruva i för ett enkelt stift byte? :P

Vet ej om det är sant men har hört att nån porsche ska man va tvungen skruva ut motorn för å byta stift. :)
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Reparation av hastighetsmätare, Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Hej hej! Ber om ursäkt för att jag varit inaktiv..
Skruvade lös hastighetsvajern från växellådan och skruvade på den för hand och då rör sig hastighetsmätaren som den ska!
Vad kan felet då vara?
Möjligt alltså att det kan vara det där plastdrevet inne i lådan? Hur jobbigt är det att byta? För en hyffsat ovan hobbymekaniker? =)

Mycket tacksam för tips och förslag :)
Skriv svar