Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Markisolering
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 14:13:55
Bilmodell: Celica ST2000
Årsmodell: 77

Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Inlägg av Markisolering »

Hoppas att jag nu valdre rätt kategori.

Det är så att jag kommit över en väldigt fin Celica från 77. Den är lite smårostig och full med spindelnät, men annars är den fin.
Några småsaker gäckar mig, dock.
En sån småsak är hur i hela friden jag vinklar sätesryggen. Jag hittar varken någon spak, handtag, hjul eller skruv för att göra detta, samtidigt som jag inte heller bara kan låta den vara i och med att det nästan känns som att jag ligger ned när jag kör, i nuläget. Blir lite halvt tokig, faktiskt.

Vet någon hur jag ska bära mig åt? Eller går det inte överhuvudtaget?

Tack på förhand.
Marcus Lindström
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Inlägg av cheetah1 »

Markisolering skrev:Hoppas att jag nu valdre rätt kategori.

Det är så att jag kommit över en väldigt fin Celica från 77. Den är lite smårostig och full med spindelnät, men annars är den fin.
Några småsaker gäckar mig, dock.
En sån småsak är hur i hela friden jag vinklar sätesryggen. Jag hittar varken någon spak, handtag, hjul eller skruv för att göra detta, samtidigt som jag inte heller bara kan låta den vara i och med att det nästan känns som att jag ligger ned när jag kör, i nuläget. Blir lite halvt tokig, faktiskt.

Vet någon hur jag ska bära mig åt? Eller går det inte överhuvudtaget?

Tack på förhand.
Det finns tre lägen på stolen; liggande, upprätt och framfällt. Är den liggande är det bara att dra fram den till sen klickar fast tror jag. Sitter väl en spak på utsidan av stolen tror jag.

(Eller minns jag helt fel nu?)

För övrigt: Varfan hittade du den, jag har letat med ljus och lykta efter en sån!!!??!?!!11!½
Markisolering
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 14:13:55
Bilmodell: Celica ST2000
Årsmodell: 77

Re: Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Inlägg av Markisolering »

Tack för hjälpen.

Upptäckte att stolen gick att finjustera rätt mycket bakåt, från läget den är i nu, men att det inte gick att göra samma sak framåt utan att den genast åkte ned mot sittdelen av sätet, så att säga. Uppenbarligen är den ena stolens maxupprätta läge mycket längre bak än den andra av någon anledning, helt enkelt. Ingen aning om vad det beror på dock. Får väl plocka upp den och kolla...

Bilen har jag tagit över från min mamma, efter att den stått ~10 år i en lada.
Marcus Lindström
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Inlägg av cheetah1 »

Markisolering skrev:Tack för hjälpen.

Upptäckte att stolen gick att finjustera rätt mycket bakåt, från läget den är i nu, men att det inte gick att göra samma sak framåt utan att den genast åkte ned mot sittdelen av sätet, så att säga. Uppenbarligen är den ena stolens maxupprätta läge mycket längre bak än den andra av någon anledning, helt enkelt. Ingen aning om vad det beror på dock. Får väl plocka upp den och kolla...

Bilen har jag tagit över från min mamma, efter att den stått ~10 år i en lada.
Tänk om man skulle ha sån tur....

Iallafall, jag tror inte du kan sitta speciellt upprätt i den, det är nog gränsen. Eller hur mycket ligger den ner?
Markisolering
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 14:13:55
Bilmodell: Celica ST2000
Årsmodell: 77

Re: Hur ställer jag in sätena på Celica ST2000 '77?

Inlägg av Markisolering »

Grejen är ju den att passagerarsätet är mycket mer upprätt, och ser mer "normalt" ut, än förarsätet. Den är ungefär i ett läge precis mellan maximalt liggande och mittenläget på den andra stolen. Lite som en solstol, med andra ord. Visst går det att köra så, i och med att jag väl är hyfsat lång, men det är ju absolut obekvämt.

Men ändå. Sånt här är ju bara små petitesser - Så länge bilen inte är totalt upprostad (vilket dessa modeller ofta tenderar att vara) och att motorn går fint så är jag nöjd.

:)
Marcus Lindström
Skriv svar