Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Xoda »

Samma bil som tidigare tråd om renoverad topp.
Nu tror jag att det mesta är kollat. Jag har kollat ett antal gånger nu att kammarna sitter rätt och jag har gått efter kammar och inte kamdrev när jag kollat.
Så alla markeringar stämmer när jag nollar motorn.
Har kollat så det kommer soppa vilket det gör.
Gnistan är stark och fin. både jag och andreas (Larco) har kollat soppa, tändning, tändinställning, kablar, reläer säkringar. vi har provat kopplat ur spridarna och sprutat i startgas men inte ens då vill den tända det minsta. Fördelaren går inte vända fel och inte rotorn heller. tändkablar sitter rätt och tändstiften är nya. soppan är typ 7 mån gammal men vi har fyllt på lite ny soppa och lite k-sprit. det enda som är konstigt är att den typ poffar/tjoffar i avgasröret när man drar runt på starten.
Nån som har någon mer idé varför den inte går fast allt finns där ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Larco »

Jag är helt förbluffad ang denna, förstår inte vad som orsakar problemet.
Iom att den både får en fin gnista och soppa samt att allt mekaniskt verkar korrekt. Inga felkoder.

En av mina första tankar var att bränslet är dåligt men då borde den ju gå på startgas vilket den inte gör. Som sagt så provade vi utan bränsle, med startgas och torra stift. Men ingen skillnad.

Min andra tanke är att gnistan på något sätt kommer på avgastakten där av tjoffandet mitt (numer) lite ovana celica öra tycker sig höra. Kan ju också vara att jag bara helt enkelt hör motorn pumpa luft iom det ju är ett rätt grovt avgas :?
Detta borde inte kunna ske om inte kammen eller rotorn sitter fel tycker jag (?), vilket Xoda ju har kontrollerat. Jag har bara kikat så att kamdreven och vevaxeln stämmer med varandra, men Xoda även kontrollerat under ventilkåpan.

Den är ju tvärdöd, inte minsta antydan till att tända! Gnistan kontrollerade jag mot toppen så den måste ju vara ok jord på också... Motorn suger luft som den ska så inget borde vara blockerat.

Såå, någon som har någon idé? För både jag och xoda har slut på dem.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Henrik »

På bmw brukar en liten kil gå av på veven, där lägesgivaren sitter. Samma symptom då. Det poffar till men den startar ej. Var sitter lägesgivaren på 3s? I fördelaren? Bara en vild gissning, ni verkar vara slut på dem.
Har den komp?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Hemiyoda »

Fördelare som fortfarande som delar ut gnistan? Ej wasted spark? Isf kan ni kolla med tändlampa under start om tändingen är någorlunda rätt.

Har råkat ut för vek gnista en gång, syntes när man plockade ur stiftet men fungerade inte i cylindern.. lite irriterande.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Xoda »

vevlägesgivaren sitter inbyggd i fördelaren och vi har kollat så det är stark fin gnista. tändstiften bytte jag när jag inte fick igång bilen första gången jag prova. har gjort komptest och det stämde (inom sina angivna värden).. har mätt upp fördelare och spole/modul och alla värden stämmer så det borde inte va nå fel på dem... samt kollat med stroblampa (som fungera sisådär) Men när den blinka så blinka den på hyffsat rätt ställe. men den borde ändå tända till även om den står lite fel.
Va nere på toyota nyss och fråga och dom trodde nån kam satt fel. han trodde det fanns fler makeringar men så vitt jag kommer ihåg när jag satte ihop motorn så fanns det bara en markering.. . . . . kan det hända att bilen tänder på avgasläget på något sätt trots att kammar och vev stämmer in på alla markeringar. Fördelaren går inte sätta fel hellet för spåret är förskjutet åt ett håll....... Jag är tom på idéer :shock:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Dale »

Xoda skrev:har mätt upp fördelare och spole/modul och alla värden stämmer så det borde inte va nå fel på dem...
Ohm mätt eller mätt spänningen ut från spolen med?
Xoda skrev:samt kollat med stroblampa (som fungera sisådär) Men när den blinka så blinka den på hyffsat rätt ställe. men den borde ändå tända till även om den står lite fel.
De e inte så att de e för klent till tändstiften då? Skulle tippa om spänningen är för låg kanske inte ger någon gnista alls i motorn. Lika så kan lampan ha svårt att trigga. Hade en stroblampa med en "klämma" som skulle runt en tändkabel för att trigga å den klämman var dålig vilket resulterade till att lampan inte triggade alltid typ glapp. Bytte klämma och triggade lampan rätt. Klämman känner ju pulserna å e de för bra isolering/dålig spänning från tändspolen kan de ju bli samma fenomen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av PierreW »

Bara en snabb enkel fundering. Är de ordentligt med kompression? Tätar ventilerna?. Tycker mig de låter som förbränningen går rakt ut i avgasningsröret. De kan va så enkelt att den surat ner sig, kolvringarna blivit otäta pga bensinen o stiften pajat, de blir alltså överslag i stiften o då är de bara o kasta dom dit yogurten växer.
Senast redigerad av PierreW den mån 27 apr 2009, 19:44:14, redigerad totalt 1 gånger.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Gt-4 »

Är det bosch super 4 stift så släng dom så långt du kan å sätt i NGK. :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Larco »

PierreW skrev:Bara en snabb enkel fundering. Är de ordentligt med kompression? Tätar ventilerna?. Tycker mig de låter som förbränningen går rakt ut i avgasningsröret. De kan va så enkelt att den surat ner sig, kolvringarna blivit otäta pga bensinen o stiften pajat, de blir alltså överslag i stiften o då är de bara o kasta dom dit yogurten växer.
Kompressionen har xoda testat med gott resultat säger han. Nog blir den sur efter ett tag men stiften ger ju stark o fin gnista ändå som sagt, han har ju även bytt dem. Vi har låtit den torka ur också. Provat utan soppa men med startgas, sedan provat att slå på soppan igen.

Jag kanske skulle ta med mig ett gäng stift och min tändspole men det känns inte som det är det som är problemet.

Jag tycker också som sagt att det känns som om den tänder på avgastakten men finns det ens något som kan orsaka en sån grej om kammarna samt fördelare sitter rätt? Tändföljden är ju också rätt. TändStroblampan verkade blinka på rätt. Är ju svårt att se på startmotorn. Har både provat det gamla läget samt att vrida på den lite utan det minsta resultat. Borde ju åtminstone hosta till lite...

Det fanns ju en liten kontakt som varken han eller jag hittade var den ska sitta om den nu ska sitta nånstans. 3 stift precis bakom kolkanistern, grenar ca 15cm ut från kabelstamen. Någon som vet vad den är till för? Verkar inte ha en parter.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp! Motor startar fortfarande inte.Larco har kollat också

Inlägg av Larco »

Gt-4 skrev:Är det bosch super 4 stift så släng dom så långt du kan å sätt i NGK. :)
Denso gillar jag :) Men det var några andra stift han hade.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar