Serviceprotokoll på Yaris.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Hej är ny medlem här.
Mina föräldrar funderar på att köpa en Toyota Yaris 1,0 -01
Bilen har bara gått 2950 mil och det är alltså dags för 3000mils service.
Nu undrar jag om någon har ett serviceprotokoll på vad det är som skall göras eller kan skriva vad det är.
Det jag kommer på själv är:
Olja och filter.
Luftfilter?
Tändstift?
Kupéfilter kanske.
Kanske dum fråga men det är väl kamkedja på dessa?

Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon tråd om detta.

Sen har jag en till fundering. Bilen är ju som sagt 8 år gammal men bilen är bara servad vid 300 och 1500 mil.
Jag har fått för mig att man alltid skall serva minst en gång om året oavsett körsträcka. Har jag fel? Tror ni det kan vara någon fara att köpa bilen pga detta.
Enligt säljaren så har hans far som är ägaren kört sträckor på ca 15 km till affären och handlat och samma sträcka tillbaka så motorn bör ju ha blivit varm i alla fall.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av PierreW »

Hej o välkommen.

Ja att serva bilen en gång om året är absolut inte fel även om körstrackan är väldigt låg. När bilen har körts såpass lite så skulle den ju egentligen vara servad efter antalet månader alltså haft 8 stämplar i boken (12000mil eller 96 månader).

Jag tycker du skall göra en "6000" mila service alltså yarisens största service med allt. Där skall motorolja+filter, växellådsolja, bromsvätska, luftfilter, kupéfilter och tändstift bytas plus att en isärtagning och uppsmörjning av alla bromsar skulle sitta fint.

Så skall man följa serviceboken till punkt o prickar så skulle de egentligen varit andra gången denna stora servicen görs nu.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Tack för svaret.
Det låter vettigt det du säger.

Bilen är ju inte köpt än men tror du det är nån fara med tanke på detta.

Funderar själv på att göra servicen om bilen köps men vet du ungefär vad det kan kosta att göra en sån storservice på Toyota?
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Förestan någon som har nåt tips på saker som är vanligt krånglar på Yaris som kan vara viktigt att kolla innan köp.

Har fått tips om en kåpa till kamkedjan som skulle kunna läcka olja på dessa.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av PierreW »

Tomas88 skrev:Förestan någon som har nåt tips på saker som är vanligt krånglar på Yaris som kan vara viktigt att kolla innan köp.

Har fått tips om en kåpa till kamkedjan som skulle kunna läcka olja på dessa.
Ja tycker inte ni skall oroa er, lyssna efter oljud från kamkedjan o är där tyst så är motorn förmodligen helt ok. Angående olje läckaget från kåpan så är de inte ett jätte vanligt "fel" men det förekommer, den lilla mängd olja som svettas ut där kallas stort läckage på en japansk bil och fullt normalt läckage på en fransk bil hehe :D

Annars finns det väl inga större problem med Yaris men de finns lite "små"grejer, de ja kan komma på nu som ja bytt/reparerat mer än 1 gång är Radio, stötdämpare fram, krängningshämmarstag fram, kamkedja, limmat om kåpa till kamkedja, vajermekanism till värmereglage i kupén.

Kostnaden på en 6000/12000mil-service med intervall tillägg kostar ca 4000 och uppåt lite beroende på var nånstans i landet man lämnar in bilen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Okej. Tack för hjälpen. Kan meddela att bilen nu är köpt för 45000:-
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av fredrik mkIII »

ja man får väl grattulera till ett bra köp då :) !
dessa bilar brukar näst intill aldrig bjuda på några tråkigheter.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Tack. Ja mina föräldrar är nöjda i alla fall. Själv tycker jag nog motorn är lite för klen (milt uttryckt) men det är ju inte jag som skall köra den så.
Kollade upp bilmodellen lite innan och som du säger så verkar den inte ha några större problem. Bra besiktningsttatistik också. (Verkar gälla alla Toyotabilar).

Nu är i alla fall olja oljefilter och tändstift bytta samt rostskyddsbehandlat en del. Luftfilter är beställt (fanns inte hemma). Men när jag skulle ha kupéfilter så frågade de om den var japantillverkad eller fillverkad i Frankrike! :o Kan man se detta på nåt lätt sätt?

Har nu lite mer funderingar.

1. Var sitter kupéfiltret? Under handskfacket kanske?
2. Någon skrev att man skulle byta växellådsolja. Behövs det verkligen efter bara 3000 mil på en manuell låda? Eller försämras olja så mycket på de åren kanske.
3. Nu använde vi helsyntet vid bytet. Men funderar på om det kanske inte räcker med delsyntet i stället. Vad säger ni? Fast i och för sig så kostar inte helsynteten så mycket mer om man köper den på Biltema.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av PierreW »

Tomas88 skrev:Tack. Ja mina föräldrar är nöjda i alla fall. Själv tycker jag nog motorn är lite för klen (milt uttryckt) men det är ju inte jag som skall köra den så.
Kollade upp bilmodellen lite innan och som du säger så verkar den inte ha några större problem. Bra besiktningsttatistik också. (Verkar gälla alla Toyotabilar).

Nu är i alla fall olja oljefilter och tändstift bytta samt rostskyddsbehandlat en del. Luftfilter är beställt (fanns inte hemma). Men när jag skulle ha kupéfilter så frågade de om den var japantillverkad eller fillverkad i Frankrike! :o Kan man se detta på nåt lätt sätt?

Har nu lite mer funderingar.

1. Var sitter kupéfiltret? Under handskfacket kanske?
2. Någon skrev att man skulle byta växellådsolja. Behövs det verkligen efter bara 3000 mil på en manuell låda? Eller försämras olja så mycket på de åren kanske.
3. Nu använde vi helsyntet vid bytet. Men funderar på om det kanske inte räcker med delsyntet i stället. Vad säger ni? Fast i och för sig så kostar inte helsynteten så mycket mer om man köper den på Biltema.
Får väl säga grattis till dig/dina föräldrar då oxå :)

Skillnaden mellan en japan och en fransman kan jag som är toyota skadad se på massa små grejer i bilen, men lättast o se skillnad är på de första bokstäverna chassienumret. Japan = JT. Frankrike = VNK

Svar:
1. Bakom handskfacket. Bara "rycka" sen drar man ut en plastram där filtret sitter i. Har för mig att hela kupéfläkten är vit på fransmannen och svart på japanen ;) .
2. Ja tycker du skall byta oljan i lådan till en helsyntet. Castrol SMX-S rekomenderas av Toyota, den är ju ändå 8 år och med halvsyntet i då de är billigare att hälla i på fabriken och bättre inkörningsmässigt på en ny låda.
3. Då skillnaden i pris är så liten idag mellan en hel/halv syntet så tycker ja du ska köra på Helsyntet då som sagt kamkedjorna kan bli känsliga. Även där rekomenderas en Castrol av fin sort, Magnatech på Mekonomen funkar fint men vi körde SLX 0w30 på Toyota verkstan. Fråga dom vilken som funkar bäst.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Serviceprotokoll på Yaris.

Inlägg av Tomas88 »

Tack då skall jag kolla upp om de e en japan eller fransman.
Såg detta med kupéfiltret i instruktionsboken. Lite pinsamt att jag inte kollat där innan, men trodde faktiskt inte sånt stod där. :oops:

Ang oljan kommer det nog bli helsyntet av billigare märke i fortsättningen. Castrol är ju så jäkla dyrt och tror inte den är nämvärt bättre.

Tack igen.
Skriv svar