Ta loss startmotorn

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Ta loss startmotorn

Inlägg av Kocken28 »

Hej jag måste ta loss min startmotor på min Celica gti 90:a och undrar om nån vet om det är svårt? man ser den när man öppnar huven, för när jag ringde en verkstad och frågade sa dom att det är ganska svårt överifrån utan att det var lättare underifrån,
Dom sa även att det skulle bli dyrare om man skulle ta loss startmotorn och gå igenom den än att köpa en helt ny för 2500 kr plus arbetskostnad 1000 kr, kan det stämma?



Mvh: Christian
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Jonex »

Mycket skitsnack där.
Startmotorn sitter väl på uppepå växellådan, brevid luftfilterboxen ?
Fick iaf för mig att det är lika som på Carina E 2.0 ..

Som jag skrev tidigare så är själva startmotorn, som start-drevet sitter på ,rena evighetsmaskinen.
Det som går sönder / blir utslitet är kopparblecken till solenoiden, även kolen där kan ta slut.
Att lämna in den för att byta brickor och kol ska inte kosta mer än en 1000-lapp då jag fick pris på det jobbet i höstas av en bilel-verkstad.

Kopparblecken ser du om du tar bort luckan i änden på det lilla metallhus som sitter ihop med
startmotorn. Dom blecken kostade mig hela 30 kr, byter lätt dom själv om du har tillgång till ett par ringnycklar, sitter fast med ett par vanliga muttrar.

Men hur var det igentligen med det där ? Det klickade inte ens när du vred på nyckeln ?
Då beror det på dålig kabelanslutning, inget fel på startmotorn.
Som jag skrev förut, plocka bort startmotorn och koppla den direkt mot ett bilbatteri.
Funkar den då så är det dålig jordanslutning i bilen, spåra kablarna från startmotorn
till jordpunkten, ta bort den och slipa rent karossytan och kabelskon.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Kocken28 »

Ja den sitter precis där du beskriver, men det är en bult som sitter på ett trångt ställe som jag inte kommer åt, den som är bakom startmotorn om du förstår vad jag menar,
Det enda som händer när jag vrider runt nyckeln är ett tyst surrande ljud men det kan ju vara nått annat, har ett slutsteg i bilen så vet inte om det är det, men det klickar inte bara ett svagt surr, och startmotorn går inte runt .
Ja jag såg jordkabeln och den var bra skitig och oljig, så jag ska göra rent den, måste bara föröska få loss startmotorn, hur gjorde du lyfte du upp den eller tog du loss den ovanifrån?



Mvh: Christian
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Jonex »

Jo den sitter med 2 bult på lådan, ganska stora skallar.

Om jag kommer ihåg rätt så plockade jag bort luftfiltret och tog bort den stora slangen mellan filterboxen
och insuget sen var det spärrskaft med förlängare som gällde.

Slangen sitter med slangklämmor, inga problem att få bort, luftfilterboxen sitter med 2 skruv i botten, plocka bort locket och filtret så ser du den.
Och sen så kommer du säkert se en liten givare som sitter i boxen, den kan du bara lirka bort och låta hänga undertiden du skruvar, kom ihåg att sätta dit den igen sen när boxen ska dit.

Låter garanterat som elfel , du kanske hittade felet där vid kabelskon.
Börja med att göra rent jordkablarna och anslutningar till dom, om det är problemet så blir du inte gladare av att plocka
bort startmotorn i onödan för det tar både tid och tålamod om man inte är van att skruva.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Larco »

Jonex har redan tagit upp det mesta men jag delar med mig av vad jag vet ändå :)

På min gamla st165a hade jag problem trots att jag bytte kontaktblecken i solenoiden. Troligen var det pga gamla kablar som inte orkade leda strömmen ordentligt till solenoiden. Mät över startmotorn när någon vrider om nyckeln om den får 12v, troligen får den inte ens 10v och orkar inte slå till.

Du kan också som sagt prova att ge startmotorn ström direkt och se om det händer något då. Se till att ha friläge i så du inte kör över dig själv! :lol:
Funkar inte det, kolla blecken.
Funkar det, byt ut styrströmkabeln.
Alt. koppla kabeln till ett relä som släpper på ström från batteriet till startmotorn.
Alt. 2. dra en extra krets med relä.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Kocken28 »

Tack för alla råd, ska kolla med grannen sen om han kan kolla på det, han är lite bättre än mig på sånt här,
Hu svårt är det att byta styrströmkabeln då
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Jonex »

Lägger till ett par saker.

Om blecken är slut så kommer solenoiden att knacka fram och tillbaka i snabb takt, det hör du garanterat.
Låter som snabba hammarslag.
Har du aldrig hört det ljudet förut så tycker jag det låter märkligt om dom skulle tagit tvärslut, bara sådär..
För annars så uppstår det där knackandet när blecken blivit slitna och innnan dom blivit tvärslut.

I ditt fall låter det som att det inte kommer fram ström, för annars så skulle någonting låta.
Tror stenhårt på jordkablarna i det här fallet.
Lägg märke till lamporna i bilen och på instrumentpanelen, ser det ut som dom kvävs när du vrider till startläge ?
Då är det garanterat elfel/jordfel.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Kocken28 »

Okej vad bra, ska kolla det idag,
sitter den bara på två skruvar eller är det nån man inte ser?
kablarna satt ordentligt fast oxå, men det är just den där andra skuven nr två bakom som är lite svårt att få loss,
nej alla lampor lyser som dom ska och det är ingen som kvävs
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:Lägger till ett par saker.

Om blecken är slut så kommer solenoiden att knacka fram och tillbaka i snabb takt, det hör du garanterat.
Låter som snabba hammarslag.
Har du aldrig hört det ljudet förut så tycker jag det låter märkligt om dom skulle tagit tvärslut, bara sådär..
För annars så uppstår det där knackandet när blecken blivit slitna och innnan dom blivit tvärslut.

I ditt fall låter det som att det inte kommer fram ström, för annars så skulle någonting låta.
Tror stenhårt på jordkablarna i det här fallet.
Lägg märke till lamporna i bilen och på instrumentpanelen, ser det ut som dom kvävs när du vrider till startläge ?
Då är det garanterat elfel/jordfel.
Det var mer än jag visste. Låter som om det var jordfel i min gamla då :) Iofs hade jag gjordfel i instrumentklustret minns jag nu men jag trodde inte att de hade med varandra att göra. (helljus+ blinkers så blinkade halva klustret :lol: )
Kocken28 skrev:Tack för alla råd, ska kolla med grannen sen om han kan kolla på det, han är lite bättre än mig på sånt här,
Hu svårt är det att byta styrströmkabeln då
Styrströmkabeln byter man inte helt ostraffat men att dra en extra ska inte vara lika svårt är inte lika svårt eftersom man inte behöver dra den den krångliga vägen originalkablaget går. Man behöver inte ens dra den till tändningslåset utan du kan ju sätta en knapp i kupén vilket skulle förenkla ytterligare.
Men lyssna på Jonex först, han verkar ha bättre koll än mig. Jonex, var du elektriker också eller hur var det? :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ta loss startmotorn

Inlägg av Jonex »

Hehe, nej ingen elektriker, bara el-och elektronik intresserad men inte i samma klass som HemiYoda och Nikwal..

Anledningen till att jag vet så mycket om startmotorn är att jag fick jävlas som en tok förra hösten med min Carina E.
På den var blecken slut, eller ja nästan. Bytte blecken men bilen startade bara 4 ggr av 10, annars hammrade solenioden bara fram och tillbaka. Vad f-n.. kollade alla kablar och anlutningar, bytte batteri till ett med mindre kräm för att se om det skulle vara någon skillnad, att solenioden skulle slå långsammare men icke. Drog en extra jordkabel från motorn direkt ned på startmotorn för att vara säker på att det inte var det som var problemet.

Visade sig att mitt laborerande med startmotorn brände upp startmotormodulen bakom tändningslåset. Då ger den fel signaler till solenioden och då hoppar den inte i.
Efter många svärord och ont i nacken lyckades jag byta modulen bakom tändningslåset. Nu startade bilen 8 ggr av 10.. men va f-n är fel nudå !?
Kollade alla kablar och anslutningar igen, denna gången var det allt flyttande på batteriet som gjort att en jordanslutningen börjat glappa lite, drog åt den och så funkade bilen 100% igen.

Lärde mig av bilelektrikern som jag fick råd av att själva startmotorerna nästan aldrig ger upp, det är blecken eller kolen till solenoiden som ger sig. Kolen kan man också byta själv men det är ett pillerjobb för prylen dom sitter i är fjäderbelastad.

Så på just den här punkten tycker jag mig ha god koll/ erfarenhet. ;)
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar