Rasslande oljud vid 1500-1800rpm

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Zorro
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 09:06:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1999

Re: Rasslande oljud vid 1500-1800rpm

Inlägg av Zorro »

Ibland är det enkelt.
Det visade sig att det var en klämma (som hade gängat upp sig) till upphängningen på avgassystemet + skyddsplåten till katalysatorn (den satt löst och skallrade, drog ihop den med en bult).
Jag är nöjd i alla fall, billigare kan man inte komma undan än 60 SEK på Gör-Det-Själv-Hallen :)
Padda
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 28 apr 2014, 11:33:05
Bilmodell: Avensi Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kalmar

Re: Rasslande oljud vid 1500-1800rpm

Inlägg av Padda »

Hej hopp...
Kul att det bara var ett litet skitfel... :o)

Men jag har lite oljud i min avensis verso 2003 a.. Kamkedja.. Det rasslar lite för mycket för att det ska kännas riktigt bra..då vid tomgång.. när jag kör hörs inget..
Har varit i kontakt med Toyota verkstad.. dem säger att det kan vara spännaren som är slite.. = dyrt
Eller kammremmen som behöver bytas = ännu dyrare..
Det senare tror jag inte på..
Det var inget som behövde spännas i alla fall var vad dem sa..
Det kan hålla 1000 tals mil till eller gå åt H-vete imorgon..

Är det någon mer som har avensis i kring den årsmodellen ?
Hur låter det ?

(Svaret jag vill ha är ju att det är normalt och ingen fara.. men bara om det är sant.. ;o) )
Skriv svar