Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lithal
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 17:06:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1989
PostOrt: Bockbrännarstan

Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av Lithal »

Har en 89a corolla med 4A-F motor. Hittade en liten vit ratt på baksidan av förgasaren, vad är det?
Kan jag höja bränsleblandningen nånstans, har högt lambdavärde på besiktningen. Fick 1,18 vid första besiktningen. Trodde det berodde på att det var gammal bensin i tanken (tankades nångång mellan 2005-2006 sist). Körde i stort sett tanken tom och fyllde upp den. körde ned till halv tank och ombesiktade bilen. Fick ned värdet till 1,09.

Har testat att täppa avgasröret i bak och det lät inte som det läckte bilen dog nästan helt.

Hjälp behövs...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av cheetah1 »

Weird.. Varför skulle det sitta förgasarmotor i en 89:a, och varför skulle besiktningen isåfall bry sig om lambdavärde?
johanh
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 12:44:36
Bilmodell: corolla 1,6gl
Årsmodell: 1989
PostOrt: åmål

Re: Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av johanh »

Lithal skrev:Har en 89a corolla med 4A-F motor. Hittade en liten vit ratt på baksidan av förgasaren, vad är det?
Kan jag höja bränsleblandningen nånstans, har högt lambdavärde på besiktningen. Fick 1,18 vid första besiktningen. Trodde det berodde på att det var gammal bensin i tanken (tankades nångång mellan 2005-2006 sist). Körde i stort sett tanken tom och fyllde upp den. körde ned till halv tank och ombesiktade bilen. Fick ned värdet till 1,09.

Har testat att täppa avgasröret i bak och det lät inte som det läckte bilen dog nästan helt.

Hjälp behövs...

tror man ändrar tomgången med den, det gjorde jag iaf. någonstans ska man kunna höja/sänka, vet tyvär inte vart men.
johanh
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 12:44:36
Bilmodell: corolla 1,6gl
Årsmodell: 1989
PostOrt: åmål

Re: Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av johanh »

cheetah1 skrev:Weird.. Varför skulle det sitta förgasarmotor i en 89:a, och varför skulle besiktningen isåfall bry sig om lambdavärde?

varför skulle det inte göra det, det gör det i min också. jag har då för mig det sitter lambda också på den, det måste väll finnas på bilar nyare än -88?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av cheetah1 »

johanh skrev:
cheetah1 skrev:Weird.. Varför skulle det sitta förgasarmotor i en 89:a, och varför skulle besiktningen isåfall bry sig om lambdavärde?

varför skulle det inte göra det, det gör det i min också. jag har då för mig det sitter lambda också på den, det måste väll finnas på bilar nyare än -88?
Hur styr lambdan en förgasare..?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Förgasaren och jag är inte kompisar.....

Inlägg av fredrik mkIII »

högt lambdavärde på besiktningen betyder att du har för mycket syre i avgaserna. vanligaste anledningen är läckage i avgasrör.
läste nu att du provat att täppa för avgasröret. har du kollat så att det inte pyser någonstans?
det sitter antagligen luftutblandning till avgasröret på denna bilen. dessa brukar ligga lite väl högt ibland. jag har funderat många gånger på hur det blir om man täpper igen detta röret och kollar avgaserna efter det.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar