Min jävla MR2:a!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Speedo »

Hmm... vad är skillnaden på syresensor och lambda?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Speedo skrev:Hmm... vad är skillnaden på syresensor och lambda?

Hahaha jo jag vet jag var ju bara ironisk där då den redan har bytts :lol: !

Hoppas nån förstod det....

Men i ärlighetens namn vad fan är felet på min SKIT MR2:a?
Oj nu börjar jag bli full å sne, ingen bra kombination men men får ju njuta av de sista bärsen för jag har ju fan inte råd att köpa fler nu på denna "semester" :| !
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Skynerd »

När ska jag lära mig att läsa hela trådarna innan jag svarar!?
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Skynerd skrev:När ska jag lära mig att läsa hela trådarna innan jag svarar!?

Haha ja när skall du?
Hehe lite kul var det iallafall :lol:
Men men har någon nån ny teori om vad jag har för problem?
Kan återigen påminna er om att mitt komptest visade bra så att min motor är "slut" betvivlar jag..

Någon har nämnt tempgivare?
Hur/på vilket sätt påverkar den avgaserna?
Att en ny katt skulle få ner min höga hc halt på 303 betvivlar jag också :(
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Gt-4 »

Svårt att uttala sig när man inte ser bilen men ibland är det så att vissa bilar är hopplösa att få ner just HC och dom får anmärkning varje år.
Det första att kolla brukar ju vara Tändstift, tändkablar, fördelarlock, byta motorolja, luftfilter, katalysator, lambda, ev kolla ventilspel.
Men tror nog att Nyman finner felet bara han får chansen att titta igen.
Tyvärr är det så här att besiktiga bilar.
Vi skulle släcka en 2a på en BMW 540 som bara va typ 4år gammal för att bilprovningen hade läst av en felkod i motorstyrenheten.
Detta slutade med att hela motorn fick rivas och kostaden för detta vill jag inte ens tänka på som inte lär ha slutat under 100papp.
Det jag vill ha sagt är att en "enkel" 2a ibland kan bli väldigt dyr.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Gt-4 skrev:Svårt att uttala sig när man inte ser bilen men ibland är det så att vissa bilar är hopplösa att få ner just HC och dom får anmärkning varje år.
Det första att kolla brukar ju vara Tändstift, tändkablar, fördelarlock, byta motorolja, luftfilter, katalysator, lambda, ev kolla ventilspel.
Men tror nog att Nyman finner felet bara han får chansen att titta igen.
Tyvärr är det så här att besiktiga bilar.
Vi skulle släcka en 2a på en BMW 540 som bara va typ 4år gammal för att bilprovningen hade läst av en felkod i motorstyrenheten.
Detta slutade med att hela motorn fick rivas och kostaden för detta vill jag inte ens tänka på som inte lär ha slutat under 100papp.
Det jag vill ha sagt är att en "enkel" 2a ibland kan bli väldigt dyr.

Tråkigt detta hur som helst...
Flera av de övre sakerna som du nämner är redan nu bytta och Nyman tror nu på katten.
På torsdag/fredag i nästa vecka så vet jag mer, nu får tiden utvisa vad som sker :) !
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av cheetah1 »

Angående fallet med tempgivaren är det väl egentligen ganska uppenbart. Förr i världen kallade man det för choke, numera är funktionen inbyggd i styrsystemet: När motorn är kall får den mer soppa. Punkt.

Det bästa av allt är att det är ganska lätt att kolla om den stämmer.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

cheetah1 skrev:Angående fallet med tempgivaren är det väl egentligen ganska uppenbart. Förr i världen kallade man det för choke, numera är funktionen inbyggd i styrsystemet: När motorn är kall får den mer soppa. Punkt.

Det bästa av allt är att det är ganska lätt att kolla om den stämmer.

På vilket sätt kollar jag om den är fungerande då?

Kan även nämnas att min bil drar mera soppa nu ( ungefär 25% mer ) och detta är väl då ett uppenbart tecken på att den går för fett...
Vet bara inte orsaken till det :? ?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Speedo »

Men så börja med att testa byta tempgivaren för motorstyrenheten då. Brukar inte vara spec dyr.
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Skynerd »

Sen när du löst problemet ska jag visa dig hur man kör bil. Celica VS mr2. ;)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Skriv svar